http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com
Meld je aan voor het gratis Food Inspiration Magazine
Meld je aan voor het gratis
Food Inspiration Magazine

De meerprijs van herkenning

13 maart 2017    Redactie    marketing onderzoek brands

73% van de consumenten is bereid meer te betalen voor ingrediënten die ze herkennen en vertrouwen.

Onderzoek in opdracht van Ingredient Communications wijst uit dat bijna driekwart van de consumenten bereid is meer te betalen voor producten die gemaakt zijn met ingrediënten die ze kennen en vertrouwen. Bijna een vijfde geeft aan maar liefst 75% meer uit te willen geven.

Labels als marketing

76% van de ondervraagden gaf aan een product met ingrediënten die ze herkenden eerder te kopen dan een product met onbekende ingrediënten. Dat zijn resultaten die het belang van heldere labels onderschrijven. Herkenbare ingredienten (52%) zijn voor consumenten van even groot belang als voedingsinformatie (53%). Naamsbekendheid scoorde zelfs hoger dan zowel bewijs van kwaliteit (32%) en smaak (50%).

Labels kunnen dus fungeren als ware marketing machines. Richard Clarke, Directeur van Ingredient Communications, ziet dat ook. ‘Het co-branden van producten en ingrediënten is nog zeldzaam, terwijl dit onderzoek uitwijst dat het sterk resoneert bij consumenten.’

Intel Inside

‘We hebben de kracht van het ‘Intel Inside’ label gezien in de markt voor thuiscomputers, dus waarom zou dat niet werken voor eten en drinken?’ zegt Clarke. ‘ Producten met ‘branded’ ingrediënten die door consumenten herkend worden kunnen in winkels een echte meerprijs vragen.’ Een mogelijk obstakel voor het concept van co-branding is dat producenten een sterk verminderde keuzevrijheid ten aanzien van de door hun te gebruiken ingrediënten in het verschiet hebben, maar volgens Clarke wordt dat ruimschoots goedgemaakt door de aanzienlijk hogere winstmarges.

Wereldwijd

De ondervraagden kwamen onder meer uit de VS, het Verenigd Koninkrijk, Maleisië, en India. Opvallend was dat het resultaat in grote mate vergelijkbaar was, ongeacht waar de mensen vandaan kwamen. Amerikanen waren bereid de hoogste prijzen te betalen, terwijl men in Azië het meeste waarde hechtte aan de kwaliteit van de producten. Overal kwam echter uit de bus dat herkenbare ingrediënten een positief effect hadden op de perceptie van producten.

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Laatste artikelen

Nieuw Magazine: Eten, meten, weten

Er is onder consumenten een groeiende interesse in wat precies het voedsel vormt dat ze eten....

Logo campagne OVER DE VLOER BIJ DE BOER

Stem op de boerderij van jouw keuze!

Kom jij wel eens over de vloer bij de boer? En koop je dan producten bij de boerderijwinkel? En...

Eén restaurant, één gerecht, één wijn

Hyperspecialisatie in optima forma, of gewoon een stronteigenwijze eigenaar? Bij Out in Tokyo...

Het Ultieme Menu

De oneindige zoektocht naar perfectie is een constante factor in het leven en werk van iedere...

Sappige wetenschap

Chocobombes Chocobombes van Nederlandse bodem maakt chocoladebonbons speciaal voor zwangere...

Koffieplantages in Noord-Peru

Koffie groeit in vochtige bergachtige gebieden rond de evenaar. De film volgt enkele boeren in...

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @FoodserviceNW: @foodinspiration is op zoek naar de voedselveranderaars van vandaag en de gamechangers van morgen! Meld je/ze aan via fo… "

Ernest vd Voort @evdvo
"RT @FoodserviceNW: @foodinspiration is op zoek naar de voedselveranderaars van vandaag en de gamechangers van morgen! Meld je/ze aan via fo… "

lowcarb.eachday @lowcarbeachday
"So toll 😍 #lowcarb #eggmuffins #foodinspiration https://t.co/LGPS8bWmFv"

Tweet menu @tweetmenu
"Het Ultieme Menu - Food Inspiration: Het Ultieme Menu Food Inspiration Het is tegenwoordig cool om… https://t.co/5lKhMZk94c"

Manda Hamlet @MandaHamlet
"Cheddar Brat Meatballs Glazed with.... #cheese #foodinspiration #pork #foodabletop25 https://t.co/rI8p6sukAI https://t.co/CwkiRmJidk"

Berry Coskey @CoskeyBerry
"Stuffed Spinach #chicken. #foodinspiration #foodislove https://t.co/aSHN6PLo1D https://t.co/PCafb7AHJV"

Enrique Figee @enriquefigee
"RT @FoodserviceNW: @foodinspiration is op zoek naar de voedselveranderaars van vandaag en de gamechangers van morgen! Meld je/ze aan via fo… "

Manda Hamlet @MandaHamlet
"Clear Blue Sky. #foodinspiration #cocktails #meals #dinner https://t.co/APUEqFv4Sd https://t.co/R6r7BgpEJo"

Foodservice Network @FoodserviceNW
"@foodinspiration is op zoek naar de voedselveranderaars van vandaag en de gamechangers van morgen! Meld je/ze aan v… https://t.co/ZvQPXfS3H9"

FoodserviceXs @FoodserviceXS
"@foodinspiration is op zoek naar de voedselveranderaars van vandaag en de gamechangers van morgen! Meld je/ze aan v… https://t.co/Vr2OeU7YtN"

Agenda