http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.fr http://www.foodinspiration.com
Meld je aan voor het gratis Food Inspiration Magazine
Meld je aan voor het gratis
Food Inspiration Magazine

De meerprijs van herkenning

13 maart 2017    Redactie    marketing onderzoek brands

73% van de consumenten is bereid meer te betalen voor ingrediënten die ze herkennen en vertrouwen.

Onderzoek in opdracht van Ingredient Communications wijst uit dat bijna driekwart van de consumenten bereid is meer te betalen voor producten die gemaakt zijn met ingrediënten die ze kennen en vertrouwen. Bijna een vijfde geeft aan maar liefst 75% meer uit te willen geven.

Labels als marketing

76% van de ondervraagden gaf aan een product met ingrediënten die ze herkenden eerder te kopen dan een product met onbekende ingrediënten. Dat zijn resultaten die het belang van heldere labels onderschrijven. Herkenbare ingredienten (52%) zijn voor consumenten van even groot belang als voedingsinformatie (53%). Naamsbekendheid scoorde zelfs hoger dan zowel bewijs van kwaliteit (32%) en smaak (50%).

Labels kunnen dus fungeren als ware marketing machines. Richard Clarke, Directeur van Ingredient Communications, ziet dat ook. ‘Het co-branden van producten en ingrediënten is nog zeldzaam, terwijl dit onderzoek uitwijst dat het sterk resoneert bij consumenten.’

Intel Inside

‘We hebben de kracht van het ‘Intel Inside’ label gezien in de markt voor thuiscomputers, dus waarom zou dat niet werken voor eten en drinken?’ zegt Clarke. ‘ Producten met ‘branded’ ingrediënten die door consumenten herkend worden kunnen in winkels een echte meerprijs vragen.’ Een mogelijk obstakel voor het concept van co-branding is dat producenten een sterk verminderde keuzevrijheid ten aanzien van de door hun te gebruiken ingrediënten in het verschiet hebben, maar volgens Clarke wordt dat ruimschoots goedgemaakt door de aanzienlijk hogere winstmarges.

Wereldwijd

De ondervraagden kwamen onder meer uit de VS, het Verenigd Koninkrijk, Maleisië, en India. Opvallend was dat het resultaat in grote mate vergelijkbaar was, ongeacht waar de mensen vandaan kwamen. Amerikanen waren bereid de hoogste prijzen te betalen, terwijl men in Azië het meeste waarde hechtte aan de kwaliteit van de producten. Overal kwam echter uit de bus dat herkenbare ingrediënten een positief effect hadden op de perceptie van producten.

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Laatste artikelen

Nieuw Magazine: Superboeren

Bier van een boerderij? Food Unplugged over terroir? Een heuse Food Inspiration campagne Over de...

Lost Spirits Distillery

Whisky wetenschap “We gebruiken de hele gereedschapskist waar je kanker mee kan...

Tonijn van tomaat

Vis vervanger Waar steeds meer plantaardige alternatieven voor vlees en vis ervoor kiezen om...

Zeewier? Zeegroente!

Bacon wier Neem dulse bijvoorbeeld. Als je dat bakt, smaakt het naar spek, terwijl het toch...

Nooit meer zonder koffie

Drie smaken De koffiejongens sturen automatisch koffiecups op wanneer jij ze nodig hebt. Je...

Waardering voor terroir

Klimaat, bodem, seizoen Terroir kennen we uit de wijnproductie. Klimaat, bodem en de...

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Food Inspiration @foodinspiration
"@HetOP Dank voor deze mooie tweet! Geven we door aan het team. Super dat je op #foodunplugged was, geniet nog lekker na. "

Susan Koenders @SusanKoenders
"RT @HetOP: Diep onder de indruk qua inspiratie en organisatie. Dank @foodinspiration voor dit fantastische evenement! #FoodUnplugged #EdeFo… "

Hugo Potharst @hugopotharst
"Top dag bij Foodunplugged en mooie workshops gedaan met en voor Olijck zeegroenten. Dank aan @foodinspiration. https://t.co/G4BSduc5j1"

Food Inspiration @foodinspiration
"@MarcoKarss Dank Marco, leuk dat je op #foodunplugged was vandaag! "

Food Inspiration @foodinspiration
"@RSchutten @Hanssteenbergen @Arjantweets Dank je Roel! "

Julia Bos @Juliciousnl
"@GreenpassionDH @foodinspiration Klopt! Via Daan! Zal je morgen mailen dan heb je ook mijn gegevens. "

Green Passion @GreenpassionDH
"RT @foodinspiration: Aan tafel! #foodunplugged https://t.co/rIIyRcNqTv"

Green Passion @GreenpassionDH
"@Juliciousnl @foodinspiration Jij hebt vandaag via via mijn kaartje gekregen (UrbanFarmers). Klopt dat? Contacten? "

Theo van Brussel @tvanbrussel
"RT @foodinspiration: We zijn begonnen! @w_vreugdenhil en @Hanssteenbergen openden zojuist #foodunplugged. De boodschap van Hans: ga lekker… "

Theo van Brussel @tvanbrussel
"RT @foodinspiration: Het mooiste festival van het jaar is weer van start! #foodunplugged #eetsmakelijk #lunchenindebuitenlucht @thefoodline… "

Agenda