http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com
Meld je aan voor het gratis Food Inspiration Magazine
Meld je aan voor het gratis
Food Inspiration Magazine

De meerprijs van herkenning

13 maart 2017    Redactie    marketing onderzoek brands

73% van de consumenten is bereid meer te betalen voor ingrediënten die ze herkennen en vertrouwen.

Onderzoek in opdracht van Ingredient Communications wijst uit dat bijna driekwart van de consumenten bereid is meer te betalen voor producten die gemaakt zijn met ingrediënten die ze kennen en vertrouwen. Bijna een vijfde geeft aan maar liefst 75% meer uit te willen geven.

Labels als marketing

76% van de ondervraagden gaf aan een product met ingrediënten die ze herkenden eerder te kopen dan een product met onbekende ingrediënten. Dat zijn resultaten die het belang van heldere labels onderschrijven. Herkenbare ingredienten (52%) zijn voor consumenten van even groot belang als voedingsinformatie (53%). Naamsbekendheid scoorde zelfs hoger dan zowel bewijs van kwaliteit (32%) en smaak (50%).

Labels kunnen dus fungeren als ware marketing machines. Richard Clarke, Directeur van Ingredient Communications, ziet dat ook. ‘Het co-branden van producten en ingrediënten is nog zeldzaam, terwijl dit onderzoek uitwijst dat het sterk resoneert bij consumenten.’

Intel Inside

‘We hebben de kracht van het ‘Intel Inside’ label gezien in de markt voor thuiscomputers, dus waarom zou dat niet werken voor eten en drinken?’ zegt Clarke. ‘ Producten met ‘branded’ ingrediënten die door consumenten herkend worden kunnen in winkels een echte meerprijs vragen.’ Een mogelijk obstakel voor het concept van co-branding is dat producenten een sterk verminderde keuzevrijheid ten aanzien van de door hun te gebruiken ingrediënten in het verschiet hebben, maar volgens Clarke wordt dat ruimschoots goedgemaakt door de aanzienlijk hogere winstmarges.

Wereldwijd

De ondervraagden kwamen onder meer uit de VS, het Verenigd Koninkrijk, Maleisië, en India. Opvallend was dat het resultaat in grote mate vergelijkbaar was, ongeacht waar de mensen vandaan kwamen. Amerikanen waren bereid de hoogste prijzen te betalen, terwijl men in Azië het meeste waarde hechtte aan de kwaliteit van de producten. Overal kwam echter uit de bus dat herkenbare ingrediënten een positief effect hadden op de perceptie van producten.

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Laatste artikelen

Nieuw magazine:
Trends aan tafel

Als je vanuit de ruimte naar de aarde kijkt, dan zie je dat mensen elkaar heel vaak ontmoeten...

De foodtrends voor 2018 in één trendboek

Het Food Inspiration Jaarboek is de jaarlijkse dosis inspiratie voor chef's, ondernemers,...

Food trend #06:
Botanical boost

De botanische gastronomie is in opkomst. Alcohol is in 2018 de duffe keuze, kruidendranken de...

Food trend #05:
Offline escapisme

In 2018 wordt slapen tijdens een hotelbezoek meer bijzaak dan hoofdzaak. Belangrijker is dat je...

Food trend #04:
Hyperspecialisatie

We zien steeds meer ondernemers met concepten starten met een zeer specifiek aanbod. We zitten...

Food trend #03:
Viva terroirisme

Werd er voorheen van alles in eten toegevoegd, in de toekomst gaat het om de kunst van het...

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Irvin Barnard @IrvinBarnard
"RT @foodinspiration: De belangrijkste foodtrends voor 2018? Food trend #06: Botanical boost. De #botanische #gastronomie is in opkomst. #Al… "

Trndmrkr @trndmrkr
"love to try more botantical gastronomy! https://t.co/sW7QCWi6Pk"

Sophie Higgs @EssentialSophie
"RT @your_home: Searching for the ultimate Christmas Dinner starter? 🍽 Look no further than our recipe for Celeriac, Roquefort & Hazelnut so… "

jkf.fei@gmail.com @FeiJkf
"RT @foodinspiration: De belangrijkste foodtrends voor 2018? Food trend #06: Botanical boost. De #botanische #gastronomie is in opkomst. #Al… "

Hans Steenbergen @Hanssteenbergen
"RT @foodinspiration: De belangrijkste foodtrends voor 2018? Food trend #06: Botanical boost. De #botanische #gastronomie is in opkomst. #Al… "

Food Inspiration @foodinspiration
"Schuif bij ons aan aan tafel, word BFFI! Ben jij een foodprofessional en wil je met ons meedenken hoe Food Inspirat… https://t.co/b1yLmlVZN6"

Henk van Paassen @HvPaassen
"RT @foodinspiration: De belangrijkste foodtrends voor 2018? Food trend #06: Botanical boost. De #botanische #gastronomie is in opkomst. #Al… "

alwin leemhuis @alwinleemhuis
"RT @foodinspiration: De belangrijkste foodtrends voor 2018? Food trend #06: Botanical boost. De #botanische #gastronomie is in opkomst. #Al… "

Yves Waterproef @Waterproef070
"Voel de eerste Sapsommelier aankomen! 😬 https://t.co/BSe2ekAcfi"

TrendConnection @TrndConnection
"RT @foodinspiration: De belangrijkste foodtrends voor 2018? Food trend #06: Botanical boost. De #botanische #gastronomie is in opkomst. #Al… "

Agenda