On the Move
PLANES, TRAINS & AUTOMOBILES
Met de verschuiving van drie naar zes of zeven eetmomenten op een dag, is het niet meer dan logisch dat we steeds vaker onderweg eten. Ontbijten, lunchen en dineren doen we steeds vaker op weg van A naar B en we laten ons sneller verleiden tot een snelle snack ‘on the go’. Daarnaast lijken we reislustiger dan ooit tevoren en vliegen en treinen we naar hartenlust, waarbij het aanbod op knooppunten als stations en luchthavens ook steeds beter wordt. Ondernemende foodprofessionals zien kansen in de ‘on the move’ markt en spelen hier met innovatieve concepten en producten slim op in. Food Inspiration selecteerde een aantal in het oog springende on the move initiatieven.
VLIEGTUIG
Airline catering kampt met een imagoprobleem. Smakeloosheid en massaproductie zijn de belangrijkste redenen dat reizigers de voorgeschotelde maaltijd met lange tanden opeten. De complexiteit zit in de schaalgrootte en het feit dat je op grote hoogte minder goed proeft waardoor de smaakbeleving niet optimaal is. Vliegtuigmaatschappijen in binnen- en buitenland staan in de rij om sterrenchefs en beroemde tv-koks aan zich te binden, om het imago en de kwaliteit op te vijzelen. KLM werkte al samen met Sergio Herman en Jonnie Boer en nu is Peter Goossens gecontracteerd om een aantal culinaire maaltijden te ontwikkelen voor hun businessclass passagiers. Oud tweesterrenchef Pascal Jalhay probeert bij vliegtuigmaaltijdproducent Marfo niet alleen de businessclass een lift te geven, maar het totale niveau van de airline maaltijden te upgraden.
AIRPORT
De concurrentie voor de vliegtuigmaatschappijen is fors en groeiend. Het aanbod van restaurants op internationale luchthavens is enorm. Je kunt hier eten uit alle windstreken krijgen. In Nederland is conceptontwikkelaar HMS Host de drijvende kracht achter de vernieuwing op Schiphol. Ze exploiteren inmiddels ruim 75 restaurants en horecapunten, waaronder bread!, East bar & bites, Park Café, Dutch Kitchen & Bar en Bubbles Seafood & Wine Bar. Begin 2012 werden twee nieuwe concepten geopend op Lounge 4; het Light Lounge Café en Urban Food Market. De verkooppunten variëren van snelle zelfbediening en counterservice tot bediening.
Light Lounge Café
Een sfeervol espresso café dat ’s avonds transformeert tot een hippe loungebar. Overdag kan de gast er terecht voor Italiaanse belegde broodjes en salades, in de avonduren worden verse pizza’s en pastamaaltijden in enkele minuten vers bereid.
Urban Food Market
Een trendy to go-concept, in een frisse marktstijl. In de grote wandkoeling heeft de gast de keuze uit een ruim assortiment drankjes, verse sappen, zoete en hartige snacks. De ter plekke vers afgebakken broodjes worden door de medewerker vliegensvlug belegd met gekoeld beleg zoals gegrilde kip en gerookte zalm.
AIRPORT
Bread!
Bread! is een in het oog springend concept voor verse broodjes en sappen. In het zicht van de gast worden hier verse broodjes gesmeerd naar de smaakvoorkeur van de gast. Passagiers met haast kunnen kiezen voor de ‘fast lane’ en een keuze maken uit een voorafgemaakte huisselectie.
East bar & bites
EAST bar & bites is een full service cosmopolitan bar met een ‘Asian Touch’. Op het menu staan Aziatische hapjes zoals: Japanse Yakitori, sushi, wasabi-crackers en Aziatisch fingerfood. En helemaal on trend: trendy sake-cocktails.
Bubbles Seafood & Wine Bar
De seafood & wine bar is bedoeld als rustpunt om jezelf echt even te verwennen. Op het menu staan seafoodplatters, verse kreeft en oesters die je nuttigt gezeten aan het zoutwateraquarium. Wijnen en champagnes zijn veelal per glas te bestellen.
AIRPORT
Fair Taste Café
Bij Fair Taste Café kun je verantwoord genieten van duurzame producten en eerlijke ingediënten. Bijna alle producten die hier te koop zijn, voldoen minimaal aan één van de volgende ken- en keurmerken: Fairtrade, Organic, Local, Recyclable of Rain Forest Alliance.
Park Café
Het ‘Airport Park’ voelt bijna als een echt stadspark. Je kunt er terecht voor sandwiches, salades, verse sappen, Fairtrade koffie of een tapbiertje. Maar écht uniek bij Park Café is de mogelijkheid om je eigen gourmetburger te “pimpen”.
bekijk ook het artikel over Dutch Bar & Kitchen in de ‘New Theming’ special
VLIEGTUIGRESTAURANT
In de aanloop naar de Olympische spelen organiseerde British Airways een stunt in samenwerking met onder meer de Britse chef Heston Blumenthal. De hippe wijk Shoreditch vormde het onalledaagse decor voor een heus vliegtuigrestaurant. In april opende gedurende drie weken het pop-uprestaurant ‘Flight BA2012’. Het was een mooie pr-stunt en stelde het werk tentoon van drie Britse talenten op het gebied van film, kunst en food. Het vliegtuig was exclusief gedesigned om een premium vliegervaring na te bootsen. Bookings konden worden gedaan via de facebookpagina. Het restaurant annex art gallery en cinema serveerde dezelfde gerechten als de first class travellers zullen krijgen tijdens hun vluchten gedurende de Olympische spelen.
MENU
Rillette of mackerel dressed on a pickled cucumber carpaccio with sour dough croutesPotted braised beef, with a potato and horseradish topping served with hispy cabbage, baby carrots and roasted shallots with a rich jusChilled chocolate fondant with a salted caramel liquid centre, caramel sauce and spun sugar topped with hazelnuts
SKI
Ooit bovenaan een berg in een wintersportgebied gestaan, smachtend naar een kopje koffie? Starbucks zag een gat in de markt en ontwikkelde op 2,5 kilometer hoogte de eerste ski-through koffieshop in de buurt van Lake Tahoe in California. Zonder ski’s of board af te doen kun je hier bovenaan de skilift een dubbele decaf soy mocha latte met ice bestellen, om vervolgens nonchalant lurkend aan je typische Starbucksbeker aan de afdaling te beginnen. Andy Wirth, CEO van het skioord, vertelt: "We worked closely with the design team at Starbucks to create a one-of-a-kind experience that we know our guests will truly enjoy. Nowhere else in the world can skiers and riders enjoy a delicious Starbucks coffee without missing a beat on the slopes."
VIDEO: SKI-THROUGH KOFFIESHOP
AUTO
De auto blijft voor velen het favoriete vervoermiddel. De afname van de filedruk, de verhoging van de maximumsnelheid en de aanleg van spitsstroken dragen daar zeker aan bij. Toch komt de doorgewinterde kilometervreter er wat food betreft een beetje bekaaid vanaf. Benzinemaatschappijen stampen zonder uitzondering de meest eigentijdse shopconcepten uit de grond, met verse broodjescounters en kwaliteitskoffie, maar de reiziger die een echte maaltijd wil nuttigen of een uurtje rustig wil werken is aangewezen op het traditionele wegrestaurant, en die zijn meestal niet het toonbeeld van trendgevoeligheid.
Maar de sector is in ontwikkeling. In Nederland ontstaan langs een aantal drukke snelwegen heuse Foodcourts, waar je al naar gelang je behoefte snel een frietje of een burger kunt scoren, een vers belegd broodje kunt halen, een ter plekke bereide wokmaaltijd kunt kiezen of op je gemak even kunt uitrusten in een à la carte restaurantgedeelte. De A4 bij Delft, de A12 bij Utrecht, de A2 bij Den Bosch zijn een aantal voorbeelden.
In België ontdekten we een wegrestaurant 2.0. Bij Pauzo in Weteren rekenen ze af met alle culinaire vooroordelen. Chef Lieven Lootens kookt hier de sterren van de hemel en biedt met zijn verse, seizoensgebonden en ambachtelijke gerechten het beetje haute cuisine aan de snelweg dat we zochten. Hier geen au bain-marie bakken en warmhoudlampen, maar vers bereide maaltijden. De vergaderfaciliteiten en het gratis WiFi-netwerk maken het verder een aantrekkelijke plek om af te spreken. We wachten met smart op uitbreiding.
AUDIO: GELUIDSFRAGMENT PAUZO.BE
BUS
Verkooppunten op OV-stations liggen doorgaans nabij de drukke treinsporen en stationshallen, waardoor busreizigers er vaak bekaaid vanaf komen. Busvervoersbedrijf Connexxion introduceert daarom twee nieuwe on-the-move-concepten. In de buslijnen rond Amsterdam hangen sinds kort automaten waarin repen, ontbijtkoek en ander zoetigheid wordt verkocht. Het initiatief viel wegens een gebrek aan gezonde snacks niet overal in goede aarde, maar er wordt gretig gebruik van gemaakt. Ambitieuzer is het nieuwe concept Breaxx, een overstaphub voor busreizigers waar zij warm en droog staan en onder het genot van hete koffie en verse broodjes een boek lezen of tv kijken terwijl actuele reisinformatie hen vertelt hoe lang ze nog hebben. Deze gemaksformule zal vanaf juli in Enschede, Alkmaar en Nijmegen worden getest, maar Connexxion heeft grootse plannen met dit concept.
TREIN
Servex is met ruim driehonderd verkooppunten op NS-stations de derde horeca-exploitant van ons land. Treinreizigers worden regelmatig getrakteerd op vernieuwde concepten: het pastaconcept Julia’s biedt versbereide pastaschotels, Brooodzaak is de eigentijdse opvolger van C’est du Pain en ook de Kiosk op de perrons kreeg een make-over. Helemaal in de trend van ‘het nieuwe werken’ en inspelend op de groeiende groep ZP-ers past de samenwerking met het eigentijdse vergaderconcept Seats2Meet.com. De Seats2meet.com vestigingen op NS stations bestaan uit een aantal vergaderzalen en een open lounge. De open lounge is een dynamische omgeving met mogelijkheden om elkaar te ontmoeten, kennis te delen en (samen) te werken. In de vergaderlounges worden ‘seats’ gehuurd, waarbij vergaderstoelen gereserveerd worden in plaats van vergaderzalen. NS speelt in op een toenemende behoefte aan flexibele werkplekken op centrale plaatsen in het land. Prettige bijkomstigheid is dat catering en lunch snel en op maat worden verzorgd vanuit de diverse Servex-outlets die op het station aanwezig zijn.
TREIN
Bij Seats2meet.com wordt je wachttijd werktijd. Je kunt gebruik maken van het open wifi-netwerk onder het genot van een kop koffie of thee en hebt direct de mogelijkheid om nieuwe mensen te ontmoeten. Dat is eigenlijk de enige voorwaarde die gesteld wordt aan het gebruik van de faciliteiten; dat je open staat voor ontmoetingen en netwerken. Het doel is om de locatie een bruisende plek te laten worden, waar kennisuitwisseling, evenementen en culturele happenings zoals boekpresentaties op een laagdrempelige manier toegankelijk zijn voor een groot publiek. De succesformule wordt stapsgewijs uitgerold. Momenteel zijn er al vestigingen in Amersfoort, Den Bosch en Naarden-Bussem en er zullen er meer volgen.
RAKET
Ooit nagedacht om in de airlinecatering te gaan? Waarom ga je niet één stap verder? Ruimtevaartcatering wordt ongetwijfeld een groeimarkt. Het standaard assortiment astronautenvoedsel spreekt daarbij weinig tot de verbeelding: zakjes gevriesdroogd eten. Voedzaam en energierijk is het zeker, maar op smaak en vooral uitstraling schiet dit tekort. Vlaamse meesterkok Frank Fol bracht daarom Légumaise op de markt, een groentesaus die niet alleen een gezond alternatief voor mayonaise biedt, maar ook gebruikt kan worden als saus over pasta of rijst en als broodbeleg. NASA en ESA zagen wel wat in deze ‘mayonaise van de toekomst’ en bieden dit nu aan hun ruimtereizigers aan. Vlaamse astronaut Frank showt de champignon-truffel-paté aan boord van de ISS.
VIDEO: LÉGUMAISE
1/12
2/12
3/12
4/12
5/12
6/12
7/12
8/12
9/12
10/12
11/12
12/12
Vliegtuig
Auto
Trein
Ski
Bus
Raket
M PEOPLE - MOVING ON UP
TEKST:
@ MOODEJO
MONIEK DE JONGH
@ MOODEJO
LISANNE MATHIJSSEN
@ MOODEJO
http://foodinspiration31.shootmyfood.net/#/8/Holland-Boulevard
http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.pauzo.be/nl/