Food Inspiration 59: Storyselling

Magazine cover

Mood Inspiration

IN SAMENWERKING MET VENUEZ HOSPITALITY & STYLE

‘Never change a winning team’, luidt het welbekende gezegde. Dus wanneer je een concept tot succes hebt gebracht, wat let je om het trucje te halen? Welnu: het nieuwe concept moet het oude natuurlijk wel overtreffen. Daarom nemen we je in Mood Inspiration deze keer mee naar twee nieuwe concepten van twee succesvolle ondernemers. De Harbour Club is nu ook – en nóg beter – in Amsterdam, en Yossi Eliyahoo, bekend van Momo, opende een high-end burgerbar, met ongekende kwaliteitsburgers.

THE HARBOUR CLUB AMSTERDAM
Sinds het begin van de zomer heeft ook Amsterdam een Harbour Club. In een oude wijnterminal vind je een bar, een sushiruimte, een chef’s restaurant met acht meter lange visvitrine en een separaat clubgedeelte, ‘Next Door’, inclusief een imposant terras met driehonderd zitplaatsen en aanlegsteiger. Oprichters John de Jong en Richard van Leeuwen leggen uit hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen.



THE BUTCHER
Een nieuwe burgerbar opende in mei dit jaar zijn deuren op een ongewone locatie in Amsterdam. The Butcher is een high-end burgerbar, strak en fris ingericht, met burgers, ingrediënten, chefs en personeel van de hoogste kwaliteit.

VOORMALIGE WIJNTERMINAL
‘Het is een gekkenhuis,’ vertelt John. ‘Inmiddels is The Harbour Club Amsterdam de derde vestiging. We zijn gestart met The Harbour Club in Scheveningen. Daarna volgde The Harbour Club Rotterdam. We waren geruime tijd op zoek naar een inspirerende locatie in Amsterdam, maar hadden eigenlijk de moed al opgegeven. Locaties in Amsterdam met een behoorlijk aantal vierkante meters, terras aan het water en veel parkeergelegenheid zijn schaars.’ En toen werd John tijdens een voetbalwedstrijd op zaterdagavond aangesproken. De pandeigenaar van de voormalige wijnterminal vertelde over een locatie die hij wilde verhuren. ‘Op maandag kreeg ik opnieuw een belletje; wanneer ik langskwam om de terminal te bekijken. Ik ben in de auto gestapt en naar de Cruquiusweg gereden.

Ik had in eerste instantie mijn twijfels. Had ook nog geen idee dat het parkeerterrein erbij hoorde. Maar toen ik eenmaal aan de waterzijde kwam, was ik onder de indruk. Een mooie veranda en een schitterend plafond. In eerste instantie had de eigenaar alleen de ruimte die nu Next Door is in gedachten. Van de rest van de ruimte konden dan kantoren worden gemaakt. Maar dat was niet wat ik voor ogen had. Ik wilde alles. Je moet de zuigkracht hebben van het imposante. Anders trek je niet voldoende gasten en ga je het hier niet redden.’


UITDAGENDE OPPERVLAKTE
‘In juli 2011 zijn we begonnen met de invulling. Richard en ik hadden direct al een plan over de aanpak. Door onze ervaring met Scheveningen en Rotterdam lag er een goede basis. In feite doe je hetzelfde kunstje, alleen dan groter. Onze focus lag niet op ‘hoe krijgen we het vol?’, maar ‘hoe krijgen we het gezellig?’. En die uitdaging is goed gelukt. Als je er alleen bent, heb je niet het idee dat je in een lege zaak zit. De zaak is een voortzetting van het bestaande concept, al zijn we wel weer een stapje verdergegaan. Woodfever was verantwoordelijk voor de interieurbouw. Gielissen heeft ons geholpen het interieurconcept uit te werken tot voor het concept inspirerende tekeningen. Richard en ik lopen al een jaar mensen enthousiast te maken voor deze zaak. Je kunt dit niet beginnen als eerste vestiging, daar moet je een historie voor hebben. We hebben het voordeel dat we al zo’n twintig jaar samenwerken en mensen om ons heen hebben die er vertrouwen in hebben en willen investeren.’


BOB-SERVICE
‘We zitten niet in het centrum van Amsterdam, maar met de auto is The Harbour Club centraal gelegen. Binnen de ring van Amsterdam is de zaak binnen een half uur te bereiken. Het Gooi en Utrecht liggen op twintig minuten rijden. Op het terrein hebben we 350 gratis parkeerplaatsen en we bieden een Bob-service waarbij gasten in hun eigen auto worden thuisgebracht, voor 25 euro binnen de ring en voor veertig euro naar Het Gooi. Zo kan men iets drinken en voor een redelijk tarief met eigen auto veilig thuiskomen.’


TIEN SOORTEN OESTERS EN EEN VISVITRINE
‘We richten ons met name op het zakelijke publiek. Bij de ontwikkeling hebben we ons afgevraagd waar onze handel vandaan komt en wat we kunnen verzinnen om het druk te krijgen. We kwamen erachter dat we zoveel elementen hebben waarmee we kunnen scoren. In Amsterdam zit genoeg horeca, maar ik kan geen restaurant opnoemen dat tien verschillende oesters op de kaart heeft staan en beschikt over een zes meter lange visvitrine. We hebben goede contacten met de hotels en richten ons tevens op de internationale gast. Naast de ‘reguliere’ horeca bieden we met Next Door fantastische faciliteiten voor evenementen. Touringcars kunnen hier gemakkelijk parkeren en rondvaartboten kunnen aanmeren. Het bedrijfsleven weet ons straks wel te vinden. Ik zie veel mogelijkheden in samenwerken met de Amsterdam Arena, de RAI en de nieuwe concertlocatie Ziggo Dome. Gasten kunnen bij ons eten en drinken en dan met een pendelbus naar de volgende locatie vertrekken.’


ENERGIE
‘The Harbour Club Amsterdam is heel flexibel. De achtergelegen loods van nog eens tweeduizend vierkante meter biedt extra mogelijkheden voor evenementen. Veel mensen zien de aantrekkingskracht van deze locatie. Ik heb echt een project gevonden waar ik heel veel energie in kwijt kan. In het begin van de zomer hadden we mooi weer en toen lagen er ineens veertig sloepen voor de deur. Dan word ik gebeld met de vraag wanneer we een havenmeester krijgen. En dat terwijl ik nog steeds met personeel bezig ben. Ja, dat zijn wel bijzondere ervaringen,’ zegt John lachend.


The Harbour Club Amsterdam
Cruquiusweg 67
1019 AT Amsterdam
+31 (0)20 7670421
www.theharbourclub.nl

THE BUTCHER
‘Twee jaar geleden ontstond bij mij het idee voor het starten van de ultieme burgerbar in Amsterdam,’ zegt Yossi Eliyahoo, bekend van het succesvolle restaurant Momo. Samen met Ricardo Sporkslede (Fabulous Shaker Boys) is hij eigenaar van deze burgerbar nieuwe stijl. ‘Anderhalf jaar geleden vond ik deze locatie, midden op de Albert Cuypmarkt. Ik werd direct aangetrokken door de dynamiek van de straatmarkt die hier altijd is en het contrast dat je hier met een high-end venue kunt bereiken. Het culinaire aanbod in deze straat bleef voorheen beperkt tot kebab en kibbeling, maar met The Butcher bieden we het publiek in deze buurt de beste burgers, van elf uur in de ochtend tot na middernacht, elke dag van de week.’


DE SLAGER
Het concept van The Butcher ('de slager') kwam al snel tot zijn recht in deze omgeving. Er werd een fictief karakter met snor ontwikkeld, samen met een concept en artwork dat doorgevoerd is tot aan de verpakkingen en de menukaart. Voor het design van de bar werd het internationale topbureau Barandwitz Kronenberg Architecture ingeschakeld. De briefing van Yossi: simpel, clean, eigentijds, passend en aanvullend in zijn omgeving, de Albert Cuypmarkt.


HANGENDE KOE
Dit vertaalde zich in een fris interieur met witte tegels en blauwe prints met tekeningen van vlees met snijvlakken, die zorgen voor een Delfts blauw tintje. Verder zien we een mooie open keuken, handige comfortabele zitjes met tafeltjes en witte designarmaturen. De speciaal gemaakte hangende koe in de entree is indrukwekkend.


The Butcher
Albert Cuypstraat 129
1072 CS Amsterdam
+31(0)20 4707 875
www.the-butcher.com

TEKST: INGMAR VOERMAN EN PAULA PLANTINIGA | FOTOGRAFIE: JIM ELLAM

SHIGETO - FIELD DAY (BRAILLE REMIX)

THEHARBOURCLUB.NL

THEHARBOURCLUB.NL

THE-BUTCHER.COM

THE-BUTCHER.COM

www.theharbourclub.nl

www.the-butcher.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodinspiration.nl/page/previous-editions/6

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl/

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.venuez.nl/

http://clk.tradedoubler.com/click?p=24371&a=2056858&url=http%3A%2F%2Fitunes.apple.com%2Fnl%2Falbum%2Ffield-day-braille-remix%2Fid539428062%3Fi%3D539428391%26uo%3D4%26partnerId%3D2003

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.theharbourclub.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.the-butcher.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.theharbourclub.nl

Inspirational Miele

Servicepagina

Technology by MagStream Real Time Publishing