Food Valley
eerdere
edities
tell a
foodfriend
Food = Fashion!
Marjan Ippel, foodtrendwatcher Talkin’ Food®
Zeiden we vroeger ‘eten’, tegenwoordig hebben we het over ‘food’. Want zodra een vrij anoniem verschijnsel in de spotlights terechtkomt, hoort daar een herpositionering en een passend nieuw etiket bij. Engelstalig, bij voorkeur, teneinde onmiddellijk de nieuwe hoogtrendy status benadrukken. Wie het nu nog heeft over ‘mode’ in plaats van ‘fashion’ is behoorlijk last decade. Zo ook met ‘eten’. Eten doe je om je honger te stillen, of in het westen hooguit je trek. Food neem je tot je uit heel andere motieven. Omdat je er gezonder van zou worden. Of mooier, dunner of zelfs slimmer. Of omdat het je een bepaalde status verleent. Food is net als kleding een fashion statement geworden. Wat vandaag ‘in’ is, is morgen absoluut ‘uit’. What (not) to eat is tegenwoordig net zo belangrijk, én grillig, als what (not) to wear.
Net als in de mode kent elk seizoen haar eigen foodtrends en daarmee bedoelen we iets heel anders dan het aloude koken volgens de seizoenen - wat nu overigens toevallig wel weer een trend is. Mensen gaan zich steeds meer onderscheiden via hun eten. Wat het klokje om de pols was, de Hummer of juist de vintage Jaguar, is nu de olijfolie op het aanrecht, het zout dat van culitrips wordt meegesleept, of het door bultige lokale molenaars op eeuwenoude stenen gemalen meel waarmee ambachtelijk brood in zelf gebouwde houtovens wordt gebakken.Dat laatste geeft al een duidelijke hint richting een van dé trends in food van dit moment. Net als in fashion, music en design, overigens. Want foodtrends sluiten naadloos aan bij de overige trendsegmenten.
En vice versa. En dus kijkt food zowel als kleding, muziek en design terug naar achteren om items uit de eighties onbeschaamd te mengen met die van andere decennia onder het verzamelkopje retro of nostalgie. Of nog liever: vintage. Van de ‘vergeten groenten’ als topinamboer en pastinaak, tot zo’n beetje alles wat we in de loop van de voedselindustrialisering waren vergeten, komt weer ter tafel. Maar ook aan ons lijf, op de i-pod en in huis. We luisteren naar de retropunk van Nouvelle Vague terwijl we eigenhandig eighties powerschoudervullingen in onze kleding naaien – nog zo’n trend: DIY (Do It Yourself). We trekken onze seventies plateauzolen aan om in retrocoktailbars – pardon, speakeasy’s - klassieke cocktails als de Manhattan uit de twenties te drinken. We eten in retrorestaurants slakken en onglet (longhaas van de koe) met hangop (in een doek uitgehangen yoghurt) of wentelteefjes (in boter knapperig gebakken oud brood) toe. Volgden koks van nouvelle cuisine tot de moleculaire keuken het adagium ‘nieuw is beter’, nu put food net als mode vooral uit het eigen historisch archief. Waarin het prettig graven is naar de eigen kookidentiteit. En niet alleen thuis- en profkoks zijn er goed in, ook de industrie herintroduceert zich kapot met de ergst vergeten producten.
Hoe werd food fashion? En vooral: wat kunnen foodproducenten hiermee? Daarop proberen we 8 oktober a.s. tijdens de workshop Food; a dedicated follower of fashion? een antwoord te formuleren.
De workshop is onderdeel van de Food Valley Conference 2009: It’s a matter of taste.
Voor meer informatie over de workshop of de Food Valley Conference of direct online registreren, klik hier
What (not) to eat 2010
Uitg. Insider Media
ISBN 978-94-90142-02-5
14,50 euro
Mijn boek
Mijn column
FOOD = FASHION!
Marjan Ippel, foodtrendwatcher Talkin’ Food®