Food Inspiration Best Of

Magazine cover

Concept van de week: Jour

tell a
foodfriend

gratis
aanmelden

TEKST: HANS STEENBERGEN | FOTOGRAFIE: HUGO POTHARST

HIP SALADECONCEPT
Jour in Parijs wordt bestormd door de Parisiennes. Het hippe saladeconcept speelt in op de trends gezond, vers, snel, transparant en 'myo' - make your own. Circa 80 procent van de klandizie bestaat uit vrouwen die - veel meer dan mannen - hechten aan gezond eten.



Klik op onderstaande trefwoorden voor meer!

ANDERS
Het concept is ontstaan uit onvrede over de salades die worden aangeboden in de cafés en restaurants. Altijd dezelfde combinaties, geen keuzevrijheid. Dat moet anders.
In 2003, na tien maanden voorbereiding, wordt de eerste vestiging geopend. Het concept slaat enorm aan. Vooral de keuzevrijheid, gezondheid en snelheid spreekt tot de verbeelding van de nieuwe generatie Parijzenaars.

SIMPEL
Het concept is simpel. Je kiest de sla die je wilt hebben. De medewerker doet de rucola of het eikenblad in een schone glimmende saladbowl.
Dan maak je een keuze uit de veertig toppings en extra ingrediënten die worden aangeboden: van komkommer tot zongedroogde tomaat tot parmesan.
Afmaken met een dressing naar keuze. Binnen een minuut sta je bij de kassa om af te rekenen.

RIJEN DIK
De salads zijn voor take away of om ter plekke op te eten. Naast salades verkoopt Jour ook broodjes, soepen en vruchtendrankjes.
Gemiddeld bonbedrag ligt volgens onze observaties tussen de 8 en 10 euro. Tijdens de lunch staan de gasten rijen dik te wachten op hun persoonlijke salade.

VESTIGINGEN
Zes jaar na de start telt Jour twaalf vestigingen. Met de eerste franchise is gestart in 2007. Buiten Parijs is Jour nog niet te vinden.
Het voorstel van Jour voor franchise oogt niet goedkoop. Het instapbedrag is €100.000,-. De managementfee is 5 % van de omzet. Aantal benodigde vierkante meters: minimaal 90. Investering per vierkante meter bedraagt €1500,- tot €2000,-. Check de website voor meer informatie.
www.jour.fr

HIP

ANDERS

SIMPEL

RIJEN DIK

VESTIGINGEN

Dit artikel verscheen in:
Food Inspiration 3

Gratis aanmelden

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.jour.fr

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://foodinspiration3.shootmyfood.net

Inhoudsopgave

Coverstory Nieuwe Authenticiteit

Technology by MagStream Real Time Publishing