Food Inspiration Authenticiteit

Magazine cover

Mood Inspiration

eerdere
edities

tell a
foodfriend

gratis
aanmelden

In deze Mood Inspiration een reportage over het klassieke grandcafé. Drie all time favourites; bijzondere venues die de tand des tijds hebben doorstaan en nog jaren meekunnen. Een begrip in de stad en populair bij jong en oud.

LOOS - Rotterdam
Grandcafé Restaurant Loos opende haar deuren op 15 maart 1988. Loos is gehuisvest in het Atlantic huis, het eerste bedrijfsverzamelgebouw van Rotterdam, en staat op de lijst van beschermde, monumentale panden. In de loop der jaren is de venue uitgegroeid tot een van de populairste grandcafés in Rotterdam met landelijke bekendheid.

CAFÉ REIJNDERS - Amsterdam
Café Reijnders aan het Leidseplein in Amsterdam is onderdeel van drie horecazaken die aan elkaar zijn gekoppeld; de Ierse pub Hoopman, het Hollandse bruincafé Reijnders en de Irish pub Hole in the Wall. “In 1958 werd café Reijnders door mijn opa Hoopman opgericht. In 1969 werd het overgenomen door mijn vader en in 1983 is het in mijn handen gekomen”, vertelt Sjirk de Romph. “Het café bestaat echter al sinds 1880 en is daarmee het oudste café aan het Leidseplein.”

CAFÉ DE JAREN - Amsterdam
Café De Jaren bestaat dit jaar negentien jaar. Deze klassieker opende zijn deuren in juni 1990 als één van de grootste cafés in Amsterdam. De nieuwe formule was meteen een groot succes. Café De Jaren sprak een brede doelgroep aan en dat is – evenals het interieur – al die tijd ongewijzigd gebleven.



LOOS - Rotterdam

TRANSPARANTIE
In 2005 is Loos overgenomen door Aart Jan van Essen en Gert Jan Weemaes. Zij zaten in de directie van de Hotel New York Groep dat Hotel New York en het Wester Paviljoen in eigendom had. Toen Loos te koop stond, zagen zij hun kans waar. “Loos is een hele mooie zaak en daarnaast ook een eerlijke zaak. Het is heel transparant: what you see, is what you get”, vertelt Aart Jan. “Het product is tijdloos, en dat maakt het ook heel sterk. Het spreekt veel doelgroepen aan.”

HISTORIE
Het interieur, ontwikkeld door Dorine de Vos, is altijd hetzelfde gebleven. Een bewuste keuze. “Met de pilaren met de wandschilderingen en het grote schilderij aan de wand - allen ontwikkeld door Rotterdamse kunstenaars - schrijft het pand historie. Loos is niet meer weg te denken. Als je zoiets in stand houdt en het goed onderhoudt, kan het nog wel twintig jaar mee.”


DOELGROEP De donderdag- en vrijdagmiddagborrel zijn bij Loos erg populair. Aart Jan: “Het publiek staat dan met rijen dik aan de bar. Deze locatie trekt veel zakelijk publiek. Maar ook is de omgeving erg interessant voor toeristen. Loos trekt zowel café- als restaurantbezoekers. En uiteraard zijn er ook mensen die starten met een borrel en de avond voortzetten in het restaurant.”

HERRINNERING
“We zijn geen voorlopers, maar we kijken wel hoe we bepaalde dingen kunnen verbeteren. Maar dan zonder onze gasten het gevoel te geven dat het anders wordt. De meeste aanpassingen vinden achter de schermen plaats. Wij geloven heel erg in het neerzetten van een zaak die er over twintig jaar nog zo bij staat. Je moet er herinneringen kunnen ophalen. Niet alleen voor mij, maar ook voor de gasten”, is de duidelijke visie van een gepassioneerd ondernemer.

LOOS
Westplein 1
3016 BL Rotterdam
+31 (0)10 4117723
http://www.loos-rotterdam.nl



CAFÉ REIJNDERS - Amsterdam

OUDERWETS
In het bruine interieur zitten opvallend veel originele elementen. “Drie jaar geleden hebben we het café een facelift gegeven waarbij we de ouderwetse uitstraling in ere hebben gehouden. We hebben een identieke tweede backbarkast laten maken, het biljart eruit gehaald en de uitgifte voor het eten aangepakt. De drie cafés serveren, met uitzondering van het bierassortiment, dezelfde producten en maken gebruik van een gezamenlijke keuken. De zaak is twee weken dicht geweest. Vaste klanten zagen niet eens dat er iets was veranderd.”

CONSUMEREN
In café Reijnders komt door de week een vijfentwintigpluspubliek, in het weekend is het iets jonger. “Onze gasten komen niet voor het uitgaansvertier van het Leidseplein. Ze komen voor een lekker glas bier of een goed glas wijn in een gezellige omgeving. Al onze gasten willen consumeren. De mensen die hier komen, nemen zeker wel een tweede of derde consumptie. Mensen komen hier niet om mooi te zijn en naar elkaar te kijken.”

INTERNATIONAAL
“We hebben veel vaste gasten, al ken ik ze lang niet allemaal meer bij naam. Het publiek is in de loop der jaren heel internationaal geworden. Door de crisis is het toeristengeweld wel gedimd. Maar dat hebben we heel goed kunnen opvangen met onze tijdloze formule. De Britse toerist heeft ons verlaten. Daar zijn Franse, Italiaanse en Spaanse toeristen voor in de plaats gekomen. Ze drinken wat betreft volume minder, maar het speciaal bier vindt bij hen gretig aftrek. We onderscheiden ons met ons brede bierassortiment ten opzichte van de rest van het plein.”

OMLOOPSNELHEID
Sjirk: “We hanteren een tijdloos concept, maar je moet natuurlijk niet met oogkleppen oplopen. Met producten lopen we vooruit. Zo hebben we een goede selectie wijnen in ons assortiment. Drie jaar gelden zag ik al de opkomst van wijn in Londen. We bewaken onze klassiekers, maar er komen steeds nieuwe producten bij. Een jaartje of vijf geleden kwam er een omslagpunt. Cafés op A1-locaties die alleen dranken schonken, kregen het heel moeilijk. Om te overleven moet je toch minimaal een kleine kaart bieden. Wij hebben vanaf negen uur ontbijt, serveren lunch, borrelhappen en diner, maar we willen absoluut geen restaurant zijn. We zijn bewust goedkoop met ons eten. Door het toegankelijk te houden, kunnen we ook de omloopsnelheid hoog houden. Hierdoor houden we het ongedwongen; lekker met een glas bier erbij.”

CAFÉ REIJNDERS
Leidseplein 6
1017 PT Amsterdam
+31 (0)20 6234419
http://www.hoopman.nl



CAFÉ DE JAREN - Amsterdam

REFERENTIEPUNT
Vanaf juli 2006 wordt het grandcafé geleid door de nieuwe pachters Ronald Soesan, Els Mulder en Janet Griffin. Zij leiden Café De Jaren met gepaste trots. “Amsterdammers, de zakelijke markt en toeristen, iedereen weet De Jaren te vinden. Het is een soort referentiepunt in de stad”, aldus Ronald.

PRIJSBELEID
“De omzetverdeling van eten en drinken is ongeveer gelijk. Als grandcafés geen eetkaart bieden, dan redden ze het niet meer. De gasten komen toch voor de combinatie. In de tijd van de recessie merken we dat mensen minder snel komen dineren. We zien een duidelijke verschuiving naar de lunch. Café De Jaren biedt een goede kwaliteit tegen prijzen die aan de lage kant zijn voor Amsterdamse begrippen. Dat houden we al jaren vol. De menukaart hebben we inmiddels iets aangepast. Die is uitgebreider geworden en biedt meer dan een standaard eetcafémenu.”

PERSONEEL
“We zijn heel secuur met het vasthouden van de kwaliteit. Ook wat betreft onze service. We hebben een heel groot personeelsbestand dat continu wisselt. Hierdoor zijn we voortdurend bezig met opleiden. Als het personeel niet goed functioneert, dan blijven ze niet lang.”

KRACHT
“We zijn eigenlijk nooit een trendsetter geweest. Met niets. Hier worden ook geen nieuwe drankjes geïntroduceerd. Als er veel vraag naar is, dan bieden we het wel aan. Maar Breezers hebben we bijvoorbeeld nooit verkocht. We geloven in de kracht van het tijdloze concept”, sluit Ronald af.

CAFÉ DE JAREN
Nieuwe Doelenstraat 20/22
1012 CP Amsterdam
+31 (0)20 6255771
http://www.cafe-de-jaren.nl

ALL TIME
FAVOURITE

GRAND CAFÉ

In Coproduction with VENUEZ hospitality & style magazine

TEKST: PAULA PLANTINGA FOTOGRAFIE: JIM ELLAM

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodinspiration.nl/page/previous-editions/6

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl/

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.loos-rotterdam.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.hoopman.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.cafe-de-jaren.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.venuez.nl

Inspirational Campina

Shoot My Food Quiz

Powered by MagStream
Technology by MagStream Real Time Publishing