Mood Inspiration
eerdere
edities
tell a
foodfriend
De tendens van steriel, naadloos design is op zijn retour en wordt vervangen door stoere interieurs met karakter. Ruwe stenen wanden, rauw beton en onbewerkt hout worden steeds vaker toegepast. De kracht wordt uit het originele pand gehaald. Schoonheidsfoutjes worden geaccentueerd en dragen bij aan de authenticiteit van het interieurconcept. Hierbij drie voorbeelden van recent geopende restaurants met een ruig karakter.
BAR ITALIA
Toen het horecapand aan het Amsterdamse Rokin op de markt kwam,
zagen zes ondernemers hun kans schoon. Onder voorwaarde dat ze het achterliggende pand aan de Nes-zijde bij de venue konden trekken, droomden de ondernemers van een combinatie van restaurant, café en espressobar, maar met een doorleefde uitstraling.
BO CINQ
Casper Reinders lanceerde recentelijk samen met Farid Asserti en Ho Kai Yen een spraakmakend, vernieuwend horecaconcept met de naam Bo Cinq. Zij gaven creative director Stef Bakker de opdracht om met een beperkt budget binnen een kort tijdsbestek en in een uitdagend pand een onderscheidend, kosmopolitisch interieur te realiseren.
MOSKOU
Nadat het horecapand van Frank van der Wijk aan de Brink in Deventer leeg was komen te staan en de brouwerij de huur had opgezegd, vroeg hij zijn vriend Han Meiberg voormalig projectmanager bij Heineken om advies. Meibergs enthousiasme resulteerde erin dat ze samen een nieuwe zaak zijn gestart.
BAR ITALIA
Toen het horecapand aan het Amsterdamse Rokin op de markt kwam, zagen zes ondernemers hun kans schoon. Onder voorwaarde dat ze het achterliggende pand aan de Nes-zijde bij de venue konden trekken, droomden de ondernemers van een combinatie van restaurant, café en espressobar, maar met een doorleefde uitstraling.
PITCH
De ondernemers schreven een pitch uit voor het interieurontwerp. Unaniem werd gekozen voor architect Marc de Reus, wiens sfeerbeelden en plattegronden ook de doorslag gaven bij de Gemeente Amsterdam. In het najaar van 2008 kregen de ondernemers akkoord, waarna een moeizaam vergunningstraject volgde. In oktober 2009 was, dankzij de vastberadenheid van de ondernemers, Bar Italia een feit.
NO-NONSENSE
Bar Italia is een moderne interpretatie van de typische klassieke venues in de grotere Italiaanse steden. Het interieur is tijdloos, no-nonsense met industriële elementen en een basis van staal, marmer en hout. Twee van de ondernemers lichten toe, "Het moest absoluut geen designuitstraling hebben, dat bijt te veel met de tegenoverliggende Brasserie Harkema". "Er zijn veel grote zaken in Amsterdam die zich allemaal willen richten op een hip publiek. Maar zoveel hip publiek is er helemaal niet in Amsterdam. Wij wilden iets toegankelijks neerzetten wat een brede doelgroep aanspreekt."
PATCHWORK
"In het interieur wordt de puurheid van de materialen getoond; afgebikt beton en metselwerk, ongeschuurd en ongelakt vloerhout, geolied marmer en hardsteen en staal met walshuid. Uit budgetoverwegingen werden een aantal bars bekleed met restanten van standaard-marmerplaten. Hierdoor ontstond een patchworkachtig patroon dat vervolgens is doorgezet in de vlakverdeling van de hekken, spiegels en staal- en glaswanden. De bar van het café is op vergelijkbare manier bekleed met platen geroest staal." De verlichting bestaat uit oude industrielampen, die speciaal werden gehaald in België.
WIJNCAMOUFLAGE
Het restaurant is gecentreerd rondom een vide met daarin een centraal 'station' voor de bediening, met een hoge lichtmast en vier oversized lampen. De grote ruimte is verder onderverdeeld met blokken van notenhout en bladen van zink of steen en op de begane grond een verhoging met vaste, met leer beklede banken. Om de naastgelegen steeg aan het zicht te onttrekken, zijn wijnrekken neergezet. In goedkope netten geroest wapeningsstaal liggen drieduizend afgekeurde wijnflessen uitgestald. Dit zorgt voor een speels authentiek karakter.
Bar Italia
Rokin 81-83 | Nes 96
1012 KJ Amsterdam
+31 (0)20 6202442
www.bar-italia.nl
BO CINQ
Casper Reinders lanceerde recentelijk samen met Farid Asserti en Ho Kai Yen een spraakmakend, vernieuwend horecaconcept met de naam Bo Cinq. Zij gaven creative director Stef Bakker de opdracht om met een beperkt budget binnen een kort tijdsbestek en in een uitdagend pand een onderscheidend, kosmopolitisch interieur te realiseren.
MEATPACKING DISTRICT
"Ik was op zoek naar de sfeer van het Meatpacking District in New York van zo'n vijftien jaar geleden. De rauwheid van de oorspronkelijke bouw heb ik aangekleed met elegante materialen", vertelt Stef. Veel bestaande materialen zijn hergebruikt. Zo is van de keien van de oude vloer in de lounge een scheidingsmuur gebouwd tussen het rokers- en niet-rokersgedeelte. Oorspronkelijke elementen zijn vernuftig in het interieur verwerkt en worden extra uitgelicht. "Het beperkte budget leverde veel creatieve oplossingen op. Zo hebben we geëxperimenteerd met verf over de bestaande tegelwanden in de brasserie. En we krijgen nu heel veel complimenten over onze 'Marokkaanse' tegels", lacht Casper.
DURF
Aan de Prinsengracht bevindt zich nu de stoere 24 meter lange bar, volledig gegoten uit beton. Casper: "Freddy Heineken wilde op deze locatie ooit de langste bar van Nederland bouwen. Nu hebben wij dat voor elkaar gekregen. Het was voor het concept niet per se nodig om zon lange bar neer te zetten, we hebben het gedaan omdat het kon. Dat geldt ook voor de lounge en rooklounge waarin we verrassend veel zitjes en een grote klassieke Raffles-bank hebben geplaatst. Door deze gedurfde interieuritems heeft Bo Cinq een heel eigen karakter gekregen."
MAROKKAANSE TOUCH
Bo Cinq voert een Marokkaans-Franse keuken. In het interieur zijn op subtiele wijze Marokkaanse elementen verwerkt. De kleden en poefjes uit de lounges komen uit Marokko en er is samenwerking gezocht met meubelontwerper Paul Lelieveld die in Marokko zijn collectie produceert. Stef: "Het was een zoektocht naar een pretentieloos, maar tegelijkertijd spannend design waaruit verleiding spreekt. Easy, comfortabel, zonder dat het zwaar wordt. Dat heeft niet alleen met het interieur te maken, maar ook met de routing, het personeel en het aanbod van het eten en drinken."
CLUBHUIS
Het horeca-aanbod in Amsterdam miste iets waar je op verschillende momenten, met verschillende mensen en op verschillende gelegenheden kunt vertoeven. "Zo'n plek wilden wij creëren. Een soort clubhuis, maar dan zonder club." Maar waar het leuk is om elkaar tegen te komen.
Bo Cinq
Prinsengracht 494
Lange Leidsedwarsstraat 55-59
1017 KH Amsterdam
+31 (0)20 6220682
www.bocinq.com
MOSKOU
Nadat het horecapand van Frank van der Wijk aan de Brink in Deventer leeg was komen te staan en de brouwerij de huur had opgezegd, vroeg hij zijn vriend Han Meiberg – voormalig projectmanager bij Heineken – om advies. Meibergs enthousiasme resulteerde erin dat ze samen een nieuwe zaak zijn gestart.
SUSHI
Peter Roozeboom, interieurarchitect van Heineken, werd bij het project betrokken en de drie heren gingen in gesprek. Peter: "Ik was net terug van een reis naar Moskou en was helemaal geïnspireerd. Toen ook nog eens bleek dat Deventer vroeger de bijnaam 'Moskou aan de IJssel' had, bleken uitgangspunt en naam bepaald." Maar niet alleen Moskou was een referentiepunt. Ook sushi moest een belangrijke rol gaan spelen in het horecaconcept. Han legt uit: "Tijdens een inspiratietrip naar Londen is het idee van een sushibar in combinatie met een take-out fishmarket geboren. Ik ben op onderzoek gegaan en kwam tot de ontdekking dat niemand in de regio sushi verkoopt. Dat sterkte mijn beslissing."
JONGENSBOEK
Peter had binnen een korte periode de grote lijnen van het interieurconcept neergezet. "Het was een grote zandbak. Het zijn drie monumentale panden, waarvan het pand aan de achterzijde ook nog eens een rijksmonument is. Dat zorgde voor de nodige uitdagingen. Elke week was er wel een vergadering met een instantie. Het was een bouwval, maar had zoveel charme dat we het zonde vonden om het authentieke karakter van het pand weg te poetsen. Ook de sporen van een brand lieten we intact. Het was een groot avontuur uit een jongensboek. Bij de verbouwing kwam er steeds iets nieuws tevoorschijn", lacht Peter.
UITGRAVING
Eerst werd de voorzijde verankerd met grote stalen balken. De steeg en het binnenpleintje werden bij de zaak betrokken. Vervolgens werden er verschillende niveauverschillen gecreëerd. Peter: "Er was relatief weinig hoogte, dus om ruimte te creëren, moesten we de diepte in. De hele toiletgroep werd uitgegraven, evenals de ruimte rondom de bar. Door deze te verlagen staan de gasten bij de bar op ooghoogte met de gasten die in de naastgelegen booths zitten te dineren."
INTIMITEIT
De verschillende hoogteniveaus zorgen ook voor een bepaalde intimiteit. Het pand bestaat uit vier ruimtes die ieder een eigen sfeer uitstralen. In alle ruimten kwamen grote sensuele fotos met Russische teksten, speciaal ontwikkeld door modefotograaf Paul de Graaff. In één van de kamers werd het verlaagde plafond verwijderd, wat nu ruimte biedt voor verlichting die bestaat uit losse lampjes die twinkelen in de ruimte. De sushibar beschikt over een bar met een lopende band waaraan de gasten plaats kunnen nemen.
Moskou
Brink 50-51-52-60
7411 BV Deventer
+31 (0)570 644300
www.moskoudeventer.nl
In Coproduction with VENUEZ hospitality & style magazine
RUIGE RESTAURANTS
TEKST: PAULA PLANTINGA | FOTOGRAFIE: JIM ELLAM / MANDY PIPER
http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.bar-italia.nl
http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.bocinq.com
http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.moskoudeventer.nl
http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.venuez.nl