Green Range inspirational
Schiphol begint ‘groen’ dit jaar
Sanday’s Bakeries, Amsterdam Airport Schiphol en HMSHost Schiphol Airport beginnen het jaar ‘groen’.
Schiphol heeft namelijk een primeur; bij alle HMSHost verkooppunten zijn op exclusieve basis de duurzame sandwiches van ‘The Green Range’ van Sanday’s Bakeries te koop. Founder van Sanday's Wessel Wessels beantwoordt 5 vragen over zijn duurzame Green Range. Klik op de vragen voor zijn antwoorden.
> Wat is de Green Range?
> Waarom heb je deze lijn ontworpen?
> We horen veel over duurzame initiatieven. Maar zijn
duurzame producten nu ook écht lekkerder?
> Wat zou je andere foodservice ondernemers aanraden op het
gebied van duurzaamheid?
> Hoe zie je de toekomst?
Wat is de Green Range?
The Green Range is een nieuwe lijn duurzame Sandays Bakeries producten met onder andere belegde broodjes, sandwiches, panini's, focaccias, tosti's, Hollandse koeken, chips en nog veel meer locale producten in de maak voor onze eigen formules en onze partners. Al deze producten zijn biologisch, duurzaam en/of lokaal geteeld of geproduceerd.
Wij gebruiken voor al onze belegde producten altijd biologisch brood en daar waar mogelijk ook biologische groentes, hoewel daar de nadruk meer ligt op lokale duurzame teelt dan op biologisch. Bij alle andere producten proberen wij zo veel mogelijk de duurzame herkomst te garanderen door rechtstreeks van de boer of bakker te kopen. Zo weten wij precies waar onze producten vandaan komen en weten we zeker dat onze VIP's (Very Important Producers) een goede prijs krijgen voor hun producten. Op die manier kunnen zij hun bedrijf ook duurzaam voorzetten zonder dat ze worden uitgeknepen door de grote jongens, die hele oogsten opkopen tegen vaak zeer lage prijzen.
Waarom heb je deze lijn ontworpen?
Het voelt aan als een logische volgende stap voor Sandays. Iedereen is het er bij ons over eens dat dit de toekomst is voor ons.
Vijf jaar geleden begon Sandays als eerste met het produceren van een ultraverse voorverpakte sandwich van de hoogste kwaliteit in een hip eigentijds kartonnen doosje. Geloof het of niet, toen had ik The Green Range al in mijn hoofd zitten. Maar destijds was het absoluut niet haalbaar om de duurzame ingrediënten op continue basis te verkrijgen. Het is nu trouwens nog steeds complex om alles op elkaar af te stemmen. Je kunt niet gewoon de telefoon oppakken en de bestelling doorgeven: je moet minimaal een seizoen van te voren alles inplannen en rekening houden met jaargetijden en de oogst.
Ondertussen zien wij dat sommige producenten de stappen die wij 5 jaar geleden namen, al aardig beginnen te kopiëren. Vandaar dat wij nu deze grote stap voorwaarts hebben genomen naar een volgende fase in de gestage groei van Sandays. Het voelt goed en geeft ons weer veel nieuwe energie om verder te bouwen, zonder afbreuk te doen aan ons merk. Het levert ons bovendien erg veel positieve reacties op in een nieuw tijdperk met nieuw denken.
Zijn duurzame producten nu ook écht lekkerder?
Een ding weet ik zeker. En dat is dat goedkope langhoudbare troep mij steeds minder gaat smaken. Alles moet steeds maar goedkoper en goedkoper. De VIP's mogen en kunnen bijna niets meer verdienen, tot slavernij aan toe. Dat soort praktijken zijn vaak dichterbij huis dan je denkt.
Hormonen, pesticiden, penicilline, genetische modificatie, doorfokken, industrialisatie, etc, etc. En dat alles om de winsten maar omhoog te blijven jagen.
Dat geeft mij letterlijk en figuurlijk een vieze smaak in de mond. Uiteraard smaken puur natuurlijke producten beter, maar mensen moeten het ook weer leren eten. Wij zijn zo gewend geraakt aan alle smaak-, geur- en kleurstoffen dat we soms niet meer weten hoe iets echt smaakt zonder al die toevoegingen. Neem ons nieuwe biologische brood dat met traditionele kwaliteitsingrediënten gebakken wordt, zonder toevoeging van broodverbeteraars en al die E-nummers. Ook in onze vleeswaren tref je bijna geen E-nummers meer aan. Consumenten vinden het soms wel raar dat het brood zo stevig is en niet zo zacht als het sandwichbrood dat ze gewend zijn uit het convenience kanaal. Leg dat maar even uit aan iemand die nog nooit écht brood heeft gegeten. Gelukkig zijn ze na een paar happen meestal overtuigd door de smaak van puur natuur en onze mooie recepturen.
Wij zijn Sandays vijf jaar geleden begonnen om de beste en lekkerste sandwiches te maken die er in Nederland en omstreken te krijgen zijn.
Wat zou je aanraden aan foodservice-ondernemers?
Duurzaamheid komt in vele vormen en je moet kiezen wat het beste bij jou en je onderneming past. Het kost nu nog veel tijd en energie om het op grote schaal en tot in detail voor elkaar te krijgen. Je moet je eigen weg zien te vinden, want er is helaas nog geen leidraad die je vertelt hoe je het moet doen. Althans niet in ons geval.
De grootste stap is de beslissing nemen om het te gaan doen en je mensen ook te motiveren. Het is belangrijk dat ook zij het nut ervan inzien. Het is daarbij een goede manier van teambuilding; het kan mensen motiveren en plezier geven in wat ze dagelijks doen.
Hoe zie je de toekomst?
Ik verwacht dat in de nabije toekomst duurzaam de norm gaat worden in onze branche en dat de consument ook bereid is om er iets meer geld aan uit te gaan geven.
Wij zijn er met onze BRC Higher level en onze SKAL certificering in ieder geval helemaal klaar voor en wij zullen naar de toekomst toe steeds meer stappen gaan maken. Het is een continu proces waar we elke dag weer mee bezig blijven. Duurzaam ondernemen betekent bijvoorbeeld ook dat wij onze werknemers een goed salaris kunnen blijven betalen.
We zien nu dat Sanday's, mede door The Green Range, steeds meer duurzame en biologische producten gaan gebruiken in het reguliere assortiment. Omdat we steeds meer volume doen in deze producten, wordt dit financieel haalbaar, zoals eieren van vrije uitloop kippen en duurzaam geteelde rucola sla.
Het begin is er en dat is het allerbelangrijkste, maar wij hebben nog een hoop te leren en verbeteren. Wij hebben er in ieder geval veel lol en zin in!