Food Inspiration 21 Hotel Trends

Magazine cover

Defining Hoteltrends

gratis
aanmelden

tell a
foodfriend

eerdere
edities

DEFINING HOTELTRENDS

GREEN EN GREENWASHING

BUSINESS + LEISURE = BLEISURE

TECHNOLOGIES: BASIC & NEW

REVIEWING EN SOCIAL MEDIA

TEKST: HANS MEYER & THE FUTURE LABORATORY & FOOD INSPIRATION

DEFINING HOTELTRENDS
FOR THE NEXT DECADE
Food Inspiration Magazine vroeg hotelexpert Hans Meyer naar zijn toekomstvisie. Wat zijn de ‘defining hoteltrends’ voor het komende decennium als het gaat om vernieuwing? Wat is de impact van alle revolutionaire technologische ontwikkelingen? Hoe gaat service zich ontwikkelen? Blijft de scheiding tussen business & leisure overeind? Wordt de hotellerie eenheidsworst of is de toekomst aan de niches? En hoe belangrijk wordt verduurzaming?

Hans las, belde, reisde, zag en leerde. En hij deelt nu zijn kennis met ons. The Future Laboratory in Londen is volgens Hans één van de toonaangevende internationale trendbureaus. En ook zij delen met ons hun inzichten. En ook Food Inspiration doet een duit in het zakje.

De gezamenlijke trendanalyse resulteert in onze Hoteltrends 2010-2020.

www.hotelsahead.com
www.thefuturelaboratory.com

GREEN EN GREENWASHING
Uit een internationaal onderzoek van Deloitte onder 1.000 zakenreizigers bleek dat 38% zich vooraf verdiept had in de vraag of het hotel al dan niet groen is. 40% zegt bereid te zijn om (iets) meer te betalen voor een groen hotel. Ecotoerisme is het snelst groeiende segment (+35%) binnen de hotellerie.

De sector ontstijgt langzamerhand het niveau van handdoekenkaartjes en spaarlampen alleen. Er heerst ook scepsis: bijna 60% van de gasten denkt dat ‘green’ vooral gebruikt wordt als marketing tool, ook als greenwashing aangeduid. Veel hoteliers zijn inmiddels druk doende hun groene activiteiten te verzilveren in de vorm van een accreditatie van bijvoorbeeld Green Key, Green Globe Certification, LEED of BREEAM. Kijk voor verdere inspiratie eens op www.greenhotelier.com of www.ecotourism.org.

The Future Laboratory states: “Gone are the days when a hotel could claim eco status simply by using reclaimed woods or promoting an organic menu. A handful of new resorts is bringing together innovative technologies and sophisticated style in their promise of a minimal-impact break.”

For his private island Blackadore Caye, in Belize, actor Leonardo DiCaprio, already said that the luxury island will serve as a benchmark for pioneering green technologies and natural power generation. Richard Branson plans to follow similar goals when he transforms his private island into ‘a showcase of sustainability and eco living’.

The Scarlet - a luxury eco hotel in Cornwall, UK - makes use of rainwater-harvesting systems to reduce its dependence on potable water. Meanwhile, a biomass boiler fired on wood chips produces hot water for bathrooms and kitchens, and generates heat for the hotel as well. Elsewhere, a green roof system, planted with native sea thrift, reduces the heating and cooling loads of the hotel through its insulating properties. The green roof helps the building to merge with its coastal surroundings, and provides an additional wildlife habitat for insects and butterflies.

Tip: Voor sceptische hoteliers die de groene maatregelen allemaal te duur vinden, is er een lachwekkende video over de integratie van betaalbare groene initiatieven in het zelfuitgeroepen slechtste hotel ter wereld: het Hans Brinker Budget Hotel. Klik even op de groene pijl en daarna op eco-tour: www.hans-brinker.com

BUSINESS + LEISURE = BLEISURE
De scheiding tussen werk en vrije tijd wordt steeds dunner. We gaan naar het strand op een zonnige doordeweekse donderdagmiddag en werken door op een druilerige zondagmorgen. Tijdens werktijd checken we onze facebook pagina, hyves of twitter en in onze vrije tijd typen we een zakelijke e-mail.

Met name Generation Y (geboren in de jaren 80, 90) combineert werk en vrije tijd op creatieve wijze. Ze zijn 24 uur per dag, zeven dagen per week verbonden met het web en hebben altijd hun telefoon en binnenkort hun iPad bij de hand. Een goed gesprek zonder afgeleid te worden door Twitter, Foursquare en What's App wordt steeds lastiger.

Generation Y: They don't live for work ... they work to live

Voor hotels wordt de business hub de nieuwe spa. Gratis draadloos internet wordt inmiddels net zo gewoon gevonden als stromend water uit de kraan. En gasten raken teleurgesteld als een goede, lekkere plek om te werken ontbreekt. Dus geen grijs ‘tl-verlicht systeemplafond met dode planten-business center’. Bij ons bezoek aan New York zagen we het goede en het slechte voorbeeld. Er waren 29 Apple'tjes in de lobby van het Ace Hotel en 0 in het Crosby Street Hotel: gemiste kans?

TECHNOLOGIES: BASIC & NEW
Bij technologie denken veel hoteliers ‘meer is beter’. Maar de gemiddelde gast is geen techneut en raakt gefrustreerd van onduidelijke afstandsbedieningen, telefoons met twintig knoppen en een gecompliceerde wekkerradio. Soms weet de gast niet eens met welke soft-button het licht uitmoet. ‘Sense & Simplicity’ is niet voor niets het nieuwe motto van Philips geworden. Eenvoud is een must.

Gasten brengen wel steeds vaker zélf technische apparatuur mee: laptops, mp3 spelers, smartphones en iPads. Faciliteren is het devies. Zorg voor voldoende stroompunten liefst op eenvoudig bereikbare en vindbare (!) plaatsen. Niet zelden zijn stopcontacten weggestopt. Verder is het belangrijk dat gasten gratis de beschikking hebben over snel en storingsvrij internet (wireless en wired) en dat apparatuur (bijv. de tv of de geluidsinstallatie) adaptable is op de eigen technologie. Pay tv is uit. De gast verwacht een kwalitatief goede tv met een gratis hoogwaardig zenderaanbod. En voor de rest geldt simpelheid en bescheidenheid.

The Future Laboratory predicts ‘frictionless service’. Busy travellers will soon be able to avoid check-in altogether and head straight to their rooms. An intelligent key-card service is being tested in the Aloft hotel, a subsidiary of the Starwood hotel group. The service will allow guests to simply tap-in with their special card on the door lock. The cards use radio frequency identification (RFID) which is specific to each room door. To access this service, guests are required to sign up for the Starwood Preferred Guest loyalty programme for no additional fee. If successful, the system could be rolled out across the 1,000 hotels within the Starwood group. Starwood hopes that the RFID card will eventually work as an all-access pass that lets guests buy cocktails and snacks at the bar, sundries at the retail kiosk or a sandwich at the grab-and-go pantry.

Mobile & Tablet tech - The Future Laboratory: “According to a recent Forrester Research survey, six out of ten travellers said they would be happy to use their mobile device for hotel check-in (58%) and two-fifths said they’d use a mobile device to book rooms (42%). But before companies ditch their websites and call centres, they should note that, while mobile is growing and profitable, it is still tiny. Returns are, however, attractive. ‘Mobile isn’t the little brother of web any more. It’s a whole new medium,’ says Steffen Schlimmer of Netbiscuits, a leading mobile publishing platform. As well as mobile, hotels are also investigating the gadget of the moment, the Apple iPad.

INTERNET: REVIEWING EN SOCIAL MEDIA
Internet heeft de hotelmarkt definitief veranderd en speelt inmiddels een cruciale rol bij het boeken van een hotel en het vinden van informatie. In veel hotels wordt het merendeel van de reserveringen tegenwoordig online gemaakt (www.booking.com) en review sites als Tripadvisor worden steeds belangrijker bij het maken van de keuze voor een hotel. Dat komt doordat consumenten reviews van andere gebruikers meer vertrouwen dan informatie van het hotel zelf.

Op social media websites, zoals facebook, hyves of twitter, delen miljoenen mensen dagelijks hun beslommeringen met de rest van de wereld. Bestaande en potentiële gasten delen hun ervaringen of vragen om advies. Een bekende wetmatigheid is dat een negatieve ervaring veel vaker wordt doorverteld dan een positieve ervaring. De kracht van internet? Een passagier van United Airlines, wiens gitaar beschadigd raakte, maakte een filmpje en zette dit op Youtube. Inmiddels bijna 9 miljoen keer bekeken. En daarmee een dure grap voor United Airlines: http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo

Social media kunnen een middel zijn om in gesprek te komen met de doelgroep. Door dit consequent en transparant te doen (bijv. door te reageren op een review van een gast op Tripadvisor) kan de gastentevredenheid enorm toenemen. Met meer verkoop en meer loyaliteit tot gevolg. Maar hoteliers moeten zich realiseren dat het volgen en antwoorden veel tijd in beslag neemt. Dit is niet iets dat je er even bij doet. Belangrijk is ook te reageren op een inhoudelijke manier en geen platte sales te bedrijven of negatieve comments te verwijderen of te weerleggen. De kunst is om inhoudelijke feedback te geven en klachten op te lossen op een constructieve manier. Bijvoorbeeld door uit te leggen wat er met de klacht is gedaan en wat er is ondernomen om verdere klachten te voorkomen.

En als mensen denken dat het niet zo'n vaart loopt met social media dan is het volgende filmpje wel een spreekwoordelijke wake-up call. http://www.youtube.com/watch?v=lFZ0z5Fm-Ng&translated=1

GROEIEND BELANG CONCIËRGES
De hotellerie is een service business. Ieder hotel dat niet weet uit te blinken in service verwordt al snel tot middelmatigheid. Andersom kan een briljante service heel veel goedmaken. Service blijft in onze industrie essentieel, waarbij authenticiteit en oprechtheid veel belangrijker zijn dan hoteltechnische vaardigheden.

Mooie voorbeelden zijn het ‘Whatever Whenever service concept’ van W Hotels. Eén knop op je telefoon en (bijna) alles wordt geregeld zonder vier keer doorverbonden te worden. De rol van de conciërge wordt ook anders. Conciërges verworden veel meer tot een verlengstuk van de stad en een gids om datgene te vinden wat jouw reis compleet maakt. Conciërge services worden ook steeds meer digitaal en gebruiken sms, e-mail en online gasten applicaties om zo gasten nog sneller en makkelijker van dienst te kunnen zijn. Tegelijkertijd blijft simpel maar ultiem gastheerschap cruciaal.

The Future Laboratory states: The Apple iPad device can be incorporated into concierge services. The Berkeley in Knightsbridge is adding iPads to its top suites so that guests can read digital editions of their favourite international newspapers. Those staying in the $3,000 a night rooms will also have access to information about recommended attractions, as selected by the hotel’s main concierge.

The iPad is also being used by Intercontinental Hotels & Resorts. At selected locations, such as Intercontinental Buckhead Atlanta and Intercontinental London Park Lane, concierges will be equipped with the tablet devices. For example, guests can be shown detailed directions to attractions through the use of immersive satellite map applications. The devices will also enable concierges to book restaurants and tickets for guests through the iPad’s email system.

POP-UP CONCEPTS
The Future Laboratory states: Only a few hotels have been willing to enter the world of ‘pop-up concepts’. This trend originates in the retail and barworld, but is less present in the hospitality sector. The pop-up concept makes perfect sense in an industry that experiences seasonality and fluctuating demand. The pop-up’s advantages include reduction of environmental impact and improved return on investment by minimising initial capital input.

Bocages, the French creators of transportable stargazing cabins, claims a first-year return on investment of 10%, rising to 30% in subsequent years. On a much larger scale, the Uxbridge Travelodge, which opened in the UK in 2008, was the first of 20 the company plans to assemble by 2020. The hotel was designed by Verbus Systems and constructed in China from modified shipping containers. This technique cuts an estimated 10% from the cost of each build, and increases construction speed by 25%.

One of the latest examples of this trend is Tim Pyne’s m-hotel, a prefabricated aparthotel in London’s Hoxton, scheduled to open in spring 2010. Taking the concept further, Pixel Hotel in Linz, Austria, has rooms scattered around the city in unused premises that include shops, workshops and river barges, while Spanish company Movil Hotel offers a truck-trailer solution which means the hotel travels to you rather than the other way around. Such responsiveness and flexibility is becoming increasingly central to success in a consumer-generated market.

F&B: MEER KWALITEIT & VARIATIE
Het aanbod van eten en drinken in hotels verdient niet de innovatieprijs. F&B-managers spelen op safe en kiezen voor een internationale standaard. Toch zijn er interessante ontwikkelingen gaande.

Buffet upgrade: op het buffet steeds meer verse producten en hogere kwaliteit. Meer keuze in brood, vers geperst sap, vers
fruit. Opmars van streekproducten en meer aandacht voor gezonde producten, in lijn met de algehele consumententrends.
Maar het is allemaal wel wat behoudend.

Thee en koffie hebben een kwaliteitsupgrade ondergaan. Zowel op het (ontbijt)buffet, bij de vergaderservice, als de
hotelkamers. Op hotelkamers tref je steeds vaker een koffiemachine (Nespresso ed.) aan. De oploskoffiesticks en de zakjes Engelse melange worden steeds vaker vervangen door een echte koffiezetter en luxere theesoorten.

Signature dishes: grote chefs zijn ingehuurd om hun naam te verbinden aan een vernieuwd ontbijtconcept. Zoals Jean
George Vongerichten voor Le Meridien.

Grab & Go: voor de gehaaste (zaken)gast wordt steeds vaker als service een meeneem ontbijtje (kopje koffie, sapje,
croissantje, krantje) aangeboden.

All day long: in sommige hotels kun je 24 uur per dag ontbijten. En ook retailachtige of vending oplossingen bieden een
uitkomst voor de grazende consument.

Hot hotelbars: Hotelbars kunnen uitgroeien tot de nieuwe buzz-places to be. Door hippe look & feel, klasse bartending,
cocktailkaart en een publieksmix van hotelgast en locals, ontstaat er vibe.

Outsourcing: Dit fenomeen is niet nieuw. Maar wel nieuw is aan welk merk je de vierkante meters verpacht. Het hippe Ace
Hotel New York heeft zijn koffieshop verpacht aan Stumptown. Hip meets hip.

We vinden wel dat de hotellerie veel meer kan leren van de restaurantwereld. Kijkend naar de inspiratie daar komen we op de volgende ideeën: 1. Een theebar met theesommeliers en theerituelen en nieuwe theecombinaties;
2. Een juicebar met energizing healthy drinks; 3. Rawfood bars met eten dat je slimmer en gezonder maakt;
4. Designbakkerij met de ambachtelijke sandwiches voor eat-in en take-away; 5. De grote gemeenschappelijke tafel in de lobby waar je aan kunt werken (gratis wifi), eten en drinken; 6. Saladbars zoals Jour in Parijs waar je je eigen persoonlijke salade kan samenstellen. 7. Kookateliers/restaurants waar gasten onder leiding van de chef zelf hun maaltijd kunnen koken. In navolging van Atelier des Chefs in Parijs.

RETAILING & CO-CREATION
Voor veel hotels wordt retail en co-creatie steeds belangrijker. We kennen allemaal de typische hotelshop: kranten, tijdschriften en veel inspiratieloze souvenirs. Tegelijkertijd kan retail ook versterkend werken door aansluiting te zoeken bij merken die een positieve invloed op het eigen merk hebben.

Het eerder genoemde Ace Hotel werkte samen met de bekende parfumeur Le Labo om een eigen geur voor het hotel in New York te ontwikkelen. De uniformen zijn samengesteld uit deels Levi's broeken en Converse schoenen. En in het hotel in Portland staan in de minibar de sterke drank van House Spirits wat een paar kilometer verderop gestookt wordt.

Het Lloyd Hotel in Amsterdam biedt haar gasten een uitgebreid assortiment van huisgemaakte producten welke bereid zijn zonder kunstmatige toevoegingen. En het Lloyd Hotel verkoopt ook meubels en producten die ontwikkeld zijn met verschillende Nederlandse ontwerpers.

Elk hotel heeft ook een eigen cd collectie die vervolgens ook in de winkels en on-line te koop is. Een mooi voorbeeld is Hotel Côstes in Parijs; met video clip!

La Casa del Camino, een klein hotel in Laguna Beach aan de westkust van de VS, werkte met verschillende merken samen om het hotel in te richten. Zo werd kamer 206 samen met het surfersmerk Billabong vormgegeven. Inclusief aangespoeld sloophout, surfboard en waarschijnlijk een surfshort als pyjamabroek.

W Hotels ging met Puma samenwerken op het gebied van fitness waarbij de verschillende puma producten ook door W Hotels werden verkocht. Lekker geslapen in het W hotel? En wil je thuis ook wel zo'n bed. Bestel dan even de complete set op www.whotelsthestore.com en je bed wordt thuisbezorgd.

Ook andere hotels hebben inmiddels een (virtuele) hotelshop.
Kijk ook eens op www.citizenmeshop.com en www.standardhotels.myshopify.com.

WIE IS HANS MEYER?
Hans Meyer werkte jarenlang voor grote internationale hotelketens. Hij bekleedde hogere managementposities in Operations en Development. Als Vice President Development was hij verantwoordelijk voor projecten in Europa, Afrika, Midden-Oosten en Centraal Amerika.

In 2003 richtte hij HotelsAhead op. HotelsAhead is gespecialiseerd in conceptontwikkeling en de ondersteuning bij de realisatie van innovatieve projecten in binnen- en buitenland. Hans besteedde als initiële bedenker drie jaar aan de ontwikkeling van het modulaire CitizenM concept. Sinds 2006 werkt hij aan andere innovatieve projecten voor een internationale klantenkring.

Volg Hans
Volg Hans op twitter voor dagelijkse updates over wat hem interesseert of wat hij meemaakt. Daarnaast is Hans begonnen met bloggen om relevante informatie over concept ontwikkeling en hotels met elkaar te delen.

Twitter: www.twitter.com/ihansmeyer
Website: www.hotelsahead.com
LinkedIn: www.linkedin.nl/in/ihansmeyer
Weblog: ihansmeyer.wordpress.com

GROEIEND BELANG CONCIËRGES

POP-UP CONCEPTS

F&B UPGRADE

RETAILING & CO-CREATION

WIE IS HANS MEYER?

CENTRAL PARK INTERVIEW

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl/

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodinspiration.nl/page/previous-editions/6

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.hotelsahead.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.thefuturelaboratory.com

http://www.deloitte.com/assets/Dcom-UnitedStates/Local%20Assets/Documents/us_cb_sustainability_190608(1).pdf

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.green-key.org

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.greenglobe.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.usgbc.org/leed

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.breeam.org

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.greenhotelier.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.ecotourism.org

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.scarlethotel.co.uk

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.hans-brinker.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.booking.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.tripadvisor.com

http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo

http://www.youtube.com/watch?v=lFZ0z5Fm-Ng&translated=1

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.whotels.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.bocages.fr

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.m-hotel.org

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.pixelhotel.at

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.vmw.com/es

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.youtube.com/watch?v=ZAZXUmxiAyY&feature=fvw

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.casasurfproject.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.whotelsthestore.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.citizenmeshop.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.standardhotels.myshopify.com

www.twitter.com/ihansmeyer

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.hotelsahead.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.linkedin.nl/in/ihansmeyer

ihansmeyer.wordpress.com

Inhoudsopgave

Inspirational Chef

Technology by MagStream Real Time Publishing