Food Inspiration 21 Hotel Trends

Magazine cover

Niche hotelconcepten

eerdere
edities

tell a
foodfriend

gratis
aanmelden

SPECIALITIES: NICHE HOTELCONCEPTEN
Het opwindende van deze tijd is dat hét hotel gelukkig steeds minder gemeengoed wordt. Net zo min als dat de massa markt ook steeds minder bestaat maar verwordt tot een massa van niches. De één wat groter dan de ander. Hierbij wat voorbeelden om een traditionele referentie van een hotel wat op te rekken.

New Budget Travel
De paradoxale filosofie van affordable luxury en cheap chic is niet meer weg te denken uit het hedendaagse marktbeeld. Nog niet zo lang geleden stond ‘Budget travel’ synoniem voor armzalig: locatie, atmosfeer, bed, douche, ventilatie en geluidsisolatie: allemaal onderdelen waarin dit bewonderenswaardig consequent was doorgetrokken.

Dat is definitief veranderd. Spannende concepten zoals CitizenM en Yotel waaien uit over de wereld. Maar ook andere brands zoals Qbic (Amsterdam), Mama Shelter (Parijs) en Superbude (Hamburg) eigenen zich een plek toe op deze enorme groeimarkt die veel meer aansluit bij wat moderne gasten echt belangrijk vinden. Allemaal stuk voor stuk hotels die het waard zijn om wat verder te bestuderen.

CitizenM: www.citizenm.com
Yotel: www.yotel.com
Qbic: www.qbichotels.com
Mama Shelter: www.mamashelter.com
Superbude: www.superbude.de

Love Hotels
Een voorbeeld hoe een maatschappelijke behoefte leidt tot een van de belangrijkste hotel segmenten van Japan: een gebrek aan ruimte en privacy thuis. Aangezien hele families in Japan samenwonen op een paar vierkante meter met muren van rijstpapier, zoeken geliefden voor de ‘oudste beweging der mensheid’ de beschutting van dit soort love hotels.

En perfectionistisch als Japanners zijn, is hier ook met alles rekening gehouden. Een receptie met slechts een spleet van 20 cm om de sleutel in ontvangst te nemen: meer dan handen zie je niet van de medewerkers. Hier geen candybar in de minibar maar Tarzan (met batterijen). De kamers zijn functioneel doch simpel. En wil je je op deze markt onderscheiden dan zorg je voor een afwijkend interieur met veel spiegels, veel touwen, bizarre verlichting en een karaoke installatie. Trouwens... dit segment groeit hard in Europa.

Voorbeelden:
Hotel Adonis in Osaka
Gang Snowman hotel in Kobe

Wellness Hotels
Tijd en gezondheid zijn de nieuwe luxe voor de toekomst. Ze zijn beiden (bijna) niet te koop. En zoals elke beweging (snel leven, naar buiten gericht) ook een tegenbeweging oproept (vertragen, (zelf)reflectie) zal dit type hotel steeds belangrijker worden voor de hotellerie. Weg van de rat race, de oppervlakkigheid en de soms verspillende overdadigheid aan ongezonde invloeden.

Terug naar de natuur, naar jezelf en zo je wilt: naar jouw essentie. Het is een segment waar relatief weinig ruimte is voor interpretatie: óf je doet het goed óf niet.

Mooie voorbeelden zijn:
Thailand (Phuket): Kamalaya (www.kamalaya.com)
Thailand (Phuket): Six Senses (www.sixsenses.com)
Bali: Como Shambala (www.cse.como.bz)
Italië: Vigilius Mountain Resort (www.vigilius.it)

Grand Hotels
Grand hotels zijn een wijdverbreid verschijnsel in de internationale hotellerie. In elke zich respecterende (hoofd)stad van enige historische allure vind je ze. Grand Hotels kenmerken zich door een dominante architectonische structuur en een historisch interieur. Tegelijkertijd is de sfeer veelal afstandelijk, het product traditioneel en de service formeel en van hoog niveau. Soms zijn deze hotels dodelijk saai, maar vaker legendarisch, iconisch zelfs. Vol van verhalen en anekdotes en bezocht door de groten der aarde.

Bij een aantal van deze hotels, die decennia lang stil hebben gestaan, worden nu nieuwe uitgangspunten geformuleerd voor oude tradities. We spreken van vernieuwde grandeur. Een voorbeeld is The Langham in Londen. Geopend in 1865 en in haar beginperiode één van de toonaangevende hotels in de wereld. Het hotel is recent gerenoveerd naar een ontwerp van David Collins Studio. Bekijk hier de video van het hotel, waarin te zien is hoe dit traditionele hotel probeert haar imago te vernieuwen en een minder conventionele doelgroep aan te spreken.

Een ander interessant voorbeeld is het werk wat Ilse Crawford heeft gemaakt voor het statige Grand Hotel Stockholm. Zij ontwierp een vernieuwend restaurantconcept voor het Mathias Dahlgren restaurant. Le Royal Monceau in Parijs wordt op dit moment onder handen genomen door Philippe Starck. Hopelijk gaat het hotel dit jaar nog open.

The Langham, London: http://london.langhamhotels.co.uk
Grand Hotel Stockholm: http://www.grandhotel.se
Le Royal Monceau, Parijs: http://royalmonceau.com

Fashion Hotels
De mode industrie is een voorbeeld van een retail segment wat zich steeds meer vermengt met de hotellerie. Het aantal geopende fashion hotels van merken zoals Bulgari, Missoni, Moschino, Armani en Miss Sixty toont dit ook aan.

Doordat de markt van luxegoederen steeds concurrerender wordt, zijn modemerken op zoek naar innovatie. Zo worden consumenten niet alleen uitgenodigd om een product te kopen, maar ook om het merk te proeven, te horen, te doorvoelen en zelfs om erin te slapen. Met als doel om het merk buiten haar traditionele grenzen te laten treden, nieuwe markten te laten ontdekken en cross-selling te genereren. En zo wordt The House of Viktor & Rolf misschien ooit nog eens de The Hotel of Viktor & Rolf.

Missoni Hotel; www.hotelmissoni.com
Bulgari Hotel (milaan): www.bulgarihotels.com
Armani Hotel: www.armanihotels.com
Moschino Hotel: www.maisonmoschino.com/en
Versace Hotel (gold coast, Australia): www.palazzoversace.com
Miss Sixty Hotel: www.sixtyhotel.com

NICHE HOTELCONCEPTEN

<<
Klik hiernaast op de koffers voor meer informatie over de type hotels
<<

TEKST: HANS MEYER | FOTO'S: INDIVIDUELE VENUES

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodinspiration.nl/page/previous-editions/6

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl/

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.citizenm.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.yotel.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.qbichotels.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.mamashelter.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.superbude.de

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.kamalaya.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.sixsenses.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.cse.como.bz

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.vigilius.it

http://london.langhamhotels.co.uk/photos/video_gallery.htm

www.studioilse.com

http://london.langhamhotels.co.uk

http://www.grandhotel.se

http://royalmonceau.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.hotelmissoni.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.bulgarihotels.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.armanihotels.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.maisonmoschino.com/en

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.palazzoversace.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.sixtyhotel.com

Inspirational Royal Mail

Mood Inspiration

Technology by MagStream Real Time Publishing