Food Inspiration 39 Eeuw van Azië

Magazine cover

Conceptontwikkeling: on trends

Het ontwikkelen van een succesvol concept, dat wil iedereen, maar is ook makkelijker gezegd dan gedaan.

Conceptontwikkeling is een spannende discipline waar creativiteit, visie, lef, innovatie, doorzettingsvermogen en een beetje geluk samenkomen. Conceptontwikkelaar Reoewein Niesten van Conceptional neemt ons mee in zijn wereld van concepten, brands en formules. ‘Als conceptontwikkelaar heb ik continu mijn voelsprieten uitstaan en kijk ik met veel interesse naar succesvolle concepten in binnen- en buitenland’. In deze eerste editie toont Reoewein ons enkele succesvolle concepten uit Amerika.

1. ON TREND
2. PASSEND IN DE OMGEVING
3. ONDERSCHEIDEND
4. FINANCIEEL GEZOND
5. HERKENBAAR
6. JE GROOTSTE LIEFDE

ON TREND|PASSEND OMGEVING|ONDERSCHEIDEND HERKENBAAR|FINANCIEEL GEZOND|GROOTSTE LIEFDE

Zorg ervoor dat het concept past binnen de omgeving qua stijl, aanbod, ‘tone-of-voice’. ‘Blend in’, ga op in je omgeving.

ON TREND|PASSEND OMGEVING|ONDERSCHEIDEND HERKENBAAR|FINANCIEEL GEZOND|GROOTSTE LIEFDE

Laat je inspireren door andere bronnen in binnen- en buitenland maar wees origineel. Wordt geen copycat, maar voeg iets onderscheidends toe.

ON TREND|PASSEND OMGEVING|ONDERSCHEIDEND HERKENBAAR|FINANCIEEL GEZOND|GROOTSTE LIEFDE

Het concept dient voor de consument makkelijk herkenbaar te zijn, dat betekent een heldere signing/ uitstraling en een ´singature´ service. Kopieerbaar naar meerdere locaties, zodat de consument zich in alle locaties thuis voelt.

ON TREND|PASSEND OMGEVING|ONDERSCHEIDEND HERKENBAAR|FINANCIEEL GEZOND|GROOTSTE LIEFDE

Ontwikkel een menu waarbij je kostprijs niet te hoog wordt. Zorg ervoor dat het concept een gezond rendement heeft. Prijs jezelf niet uit de markt. De consument van nu is zeer kostenbewust.

ON TREND|PASSEND OMGEVING|ONDERSCHEIDEND HERKENBAAR|FINANCIEEL GEZOND|GROOTSTE LIEFDE

MADLY in LOVE: Zorg ervoor dat je houdt van het concept. Want alleen dan zul je het vol verve kunnen verkopen.

Freshness
Sustainable
Speed of Service
Convenient
Experience
Image
Innovative
Indulge
Local
Authenticity
Blurring

www.mixtgreens.com

www.eatalyny.com

www.burgerville.com

www.thedimsumtruck.com

www.legalseafoods.com

www.houseofblues.com

www.yogurtini.com

Reoewein over Mixt Greens:
Super vers ‘salade & more’ tailormade concept, ze hebben een grote variatie in lokale en seizoensgebonden ingrediënten en deze in een ‘sustainable’ omgeving volledig doorgevoerd, waarbij (speed of) service hoog in het vaandel staat.

Reoewein over Eataly:
Eataly is een “Culinair Extravaganza” voor Foodies op het gebied van authentiek en lokale producten uit Italië, gecombineerd met de New York scene en look & feel, waarbij men een perfecte mix heeft gevonden tussen retail en horeca.

Reoewein over Burgerville:
Burgerville is een burgerchain gericht op verse en lokale producten, daarnaast zijn zij, als een van de eerste Amerikaanse F&B brands, gestart met een oprechte focus op ‘sustainability’.

Reoewein over DimSum Truck:
De ‘Food Truck Revolution’ is niet meer te stoppen. Ook is de Dim Sum een geliefd product: betaalbaar, lekker, licht en snel.

Reoewein over Legal Sea Foods:
Vers, vers en vers… Van een visserij bedrijf tot een gerespecteerde restaurant business voor al meer dan 50 jaar.

Reoewein over House of Blues
De combinatie van entertainment (muziek) en casual dining in een onderscheidende bijna ‘chaotisch’ huiselijke ruimte.

Reoewein over Yogurtini:
Een duidelijk voorbeeld van de opkomst van self-service binnen de horeca met een ‘treat yourself’ product, bestemd voor een breed publiek met een sterke focus op marketing.

www.conceptional.nl

Mixt Greens
Het award-winning Mixt Greens is een strak geoliede eco-gourmet buffetrestaurantketen, met inmiddels negen locaties in verschillende staten in de VS. De producten – sandwiches en zelf samen te stellen salades – zijn ultravers, kwalitatief, organisch, lokaal ingekocht en seizoensgebonden. De keten streeft in de hele bedrijfsvoering naar een zo klein mogelijke ecologische ‘footprint’. Daarom doen ze mee aan compost- en recycle programma’s, maken ze eco-vriendelijk schoon, letten ze op verbruik van energie en water en gebruiken ze ‘groene’ design elementen in restaurants.

Eataly
Eataly is het ultieme blurring concept. Een supermarkt met restaurants. Maar het is nog zoveel meer. Het is een energieke marktplaats, biedt de kans om producten te proeven en daarna mee te nemen. Het is een verzameling van de beste Italiaanse producten onder één dak en de beste chefs die hier koken met de beste producten. Een bezoek aan Eataly is een echte beleving, een combinatie tussen winkelen en leren. Kwaliteitsproducten zijn niet meer alleen bestemd voor de rijken, iedereen heeft het recht om lekker te eten en Eataly biedt kwalitatieve producten tegen een eerlijke prijs. Je vindt Eataly o.a. in Italië, Japan en nu dus ook in New York.

Burgerville
Burgerville is een fastservicerestaurant nieuwe stijl. Hier eet je geen vette ongezonde hap, maar kies je voor een gezonde maaltijd of snack. Burgerville selecteert producten uiterst zorgvuldig zodat alleen de beste en meest smaakvolle streekproducten aan de gast worden geserveerd. Daarbij verandert het menu met het seizoen en kiezen ze waar kan bewust voor lokale productie en antibioticavrij vlees. De duurzame filosofie People-Planet-Profit is leidend voor de ondernemingsbeslissingen. Je vindt Burgerville in de Amerikaanse staten Washington en Oregon.

DimSum Truck
Meer dan 2,5 miljard mensen consumeren dagelijks ‘streetfood’ en dit aantal blijft groeien. Foodtrucks komen oorspronkelijk uit landen waar streetfood een integraal onderdeel is van de eetcultuur, maar zorgen er nu ook voor dat de buiten-eet-gewoonte ook in Westelijke landen wordt doorgevoerd. Een voorbeeld van zo’n truck is de DimSum Truck. Deze mobiele verkooptruck biedt zowel hartige als zoete DimSum items die vers gestoomd of gebakken worden. Geen enkele straathoek in Los Angeles is veilig voor deze truck, die dagelijks een andere uitvalsbasis kiest. Om uit te vinden waar de truck die dag staat, kun je de truck volgen via social media.

Legal Sea Foods
Tegenover de supermarkt ‘Legal Cash Market’ van zijn vader, waar klanten ‘Legal Stamps’ kregen bij hun aankopen, opende George Berkowitz een eigen viswinkel. Hier werd de naam ‘Legal’ synoniem voor kwaliteit en versheid. Niet veel later na het openen van de winkel werd het eerste Legal Sea Food restaurant geopend. Nu zes decennia later is het restaurant geïmplementeerd op nieuwe markten maar heeft het zijn traditie en kernwaarden behouden. Ze zeggen zelf ‘Als het niet fris is, is het niet Legal’, waardoor ze zichzelf verplichten deze filosofie na te dragen.

House of Blues
The House of Blues biedt de ultieme combinatie tussen live muziek en een eetervaring. “Let Music and food feed your soul” is dan ook hun lijfspreuk. Bij House of Blues kun je onder andere terecht voor lunch en diners, maar ook voor concerten, evenementen en privé feesten. Op de website kun je reserveren maar ook terecht voor concertkaarten en merchandise artikelen. House of Blues is onderdeel van de International House of Blues Foundation en is een non-profit organisatie die kunst- en cultuurprogramma’s aanbiedt aan scholen, met locaties door heel Amerika.

Yogurtini
Yogurtini is een spannend selfservice yoghurtijsconcept. Yogurtini wisselt het assortiment aan yoghurtijs regelmatig af, zodat er altijd nieuwe smaken te proeven zijn. Daarnaast kun je kiezen uit meer dan 65 (!) verschillende toppings, om yoghurtini aan te passen aan jouw voorkeur. Omdat het self-service is, kun je zo veel of zo weinig van de topping(s) nemen als jij zelf wilt. En de prijs? Weeg je yogurtini bij de kassa en betaal op basis van gewicht.

+
+
+





+

+



+
+

+

+
+


+
+


+


+





+
+
+

+
+






+
+





+


+


+



+
+
+

+
+

SUCCESFACTOREN
Wat maakt of breekt een concept? Het is moeilijk je vinger te leggen op dé succesfactor van een concept, maar er zijn wel een aantal zaken die vrijwel alle succesvolle concepten met elkaar gemeen hebben, aldus Reoewein.

EEN SUCCESVOL CONCEPT IS:

X

X

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.mixtgreens.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.eatalyny.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.burgerville.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.thedimsumtruck.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.legalseafoods.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.houseofblues.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.yogurtini.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.conceptional.nl

http://www.youtube.com/watch?v=mH-ycJeNhfY

http://itunes.apple.com/nl/album/cmon-everybody/id286230335?i=286230665

Inspirational Heinz

Mood Inspiration

Technology by MagStream Real Time Publishing