Food Inspiration 47: Ambacht

Magazine cover

Coole ambachten

REVIVAL: PASSIEVOLLE AMBACHTEN

Ambacht. Volgens de Van Dale ‘een vak waarbij men iets met de hand maakt’. Beroepen vol nostalgie, kennis en traditie.

De voedingsindustrie kent vele ambachten, maar die zijn met de jaren steeds meer in de vergetelheid geraakt. Toch zijn ze er nog steeds, ambachtslieden. Sterker nog, we zien zelfs een voorzichtige revival. Jonge vakmensen met een roeping, die zich specialiseren in een product. Het roken van de perfecte zalm, het maken van de lekkerste worst of het branden van de beste koffieboon.

Steeds minder vanuit familietradities, maar gewoon vanuit een diepgewortelde passie voor voeding of de natuur. We portretteren zeven jonge ondernemers die kiezen voor een onalledaags beroep. Ambacht anno 2012.


Klik op een van de coole ambachtslieden
om hun verhaal te lezen.






BIERBROUWERS RIK EN LONNEKE BROUNS-DINGS

Bouwjaar: Rik 1976, Lonneke 1977, Bedrijf 2006

Studeerden: (beiden) levensmiddelentechnologie HAS Den Bosch en Wageningen Universiteit

Werd bierbrouwer omdat: Er bij ons beiden een grote passie zit voor (de productie van) eten en drinken. Dit gecombineerd met een Bourgondisch hart en elkaar daar ook nog in vinden... Dan ga je dromen ook echt in praktijk omzetten.

Fulltime/parttime: voor beiden is het een meer dan fulltime baan.

Onze missie: Op een kleinschalige, natuurlijke manier zoveel mogelijk smaken produceren en daar de mensen ook iets over leren.


BIERBROUWERS RIK EN LONNEKE BROUNS-DINGS

Wat maakt jullie product bijzonder?
We zijn gevestigd in een oude boerderij uit 1729 die we zelf gerestaureerd hebben en rond de panden hebben we hoogstamfruit, een kruidentuin, moestuin en bijenkasten gezet. We werken dan ook zoveel mogelijk uit eigen tuin en seizoensgebonden.

Over 5 jaar: Is er nog veel meer bij ons te proeven. We destilleren sinds kort en maken onze eigen vlaaien met eigen fruit. We willen de verbondenheid met de natuur en eigen streek nog veel sterker maken.


Bedrijf: Brouwerij De Fontein, Stein
Web: www.brouwerijdefontein.nl
Volg: Twitter en facebook



IMKER JEROEN VORSTMAN

Bouwjaar: 1971

Studeerde: Bos- en Natuurbeheer

Werd imker omdat: ik een passie heb voor natuur en insecten in het bijzonder

Fulltime/parttime: fulltime manager van de Nederlandse Bijenhoudervereniging. Parttime imker bij zijn eigen ‘imkerij La Reine’

Mijn missie: Honing uit de streek promoten als een premium product dat met zorg en passie wordt gemaakt. Niet alleen voor in gerechten, maar ook verwerkt in verzorgingsproducten, zoals bijvoorbeeld onze honingcrèmes die vanaf april verkrijgbaar zijn.

Wat maakt jouw product bijzonder? In onze honing proef je de streek en de seizoenen terug. Honing is het resultaat van een innige samenwerking tussen bijen en de imker.

Over 5 jaar: ben ik fulltime imker :)


Bedrijf: Imkerij La Reine
Web: www.lareine.eu (in ontwikkeling)
Volg: Twitter of facebook

KAASMAAKSTER MARIJKE BOOIJ

Bouwjaar: 1984

Studeerde: Hoge Hotelschool Maastricht, Marketing NIMA B

Werd kaasmaker omdat: het een bijzonder mooi vak is en ik het leuk vind om te doen. Als je ouders een kaasboerderij hebben, dan helpt dat natuurlijk. Daarnaast verdient het vak van kaasmaken aandacht, het zou weleens zeldzaam ambacht kunnen worden: van de 1.200 boerenkaasmakers toen mijn ouders begonnen, zijn er nu nog maar krap 300 over.

Fulltime/parttime: ruim full time

Mijn missie: ambachtelijke streekproducten - boerenkaas in het bijzonder - op de kaart zetten. Mensen bewust maken van de culinaire schatten uit hun eigen omgeving. Niet lokaal eten omdat het een trend is, maar omdat het lekker en logisch is.


KAASMAAKSTER MARIJKE BOOIJ

Wat maakt mijn product bijzonder? Met ons familiebedrijf hebben we de hele keten in handen, van gras tot kaas. Onze polder is een veenweidegebied. Het gras zorgt voor zachte vetten en een mooie romige structuur van de kaas. Ook de bereiding is speciaal: we maken boerenkaas van rauwe melk. De melk is warm, zo uit de koe, wordt teruggekoeld en dan maken we er meteen kaas van. Alle geur en smaakstoffen blijven zo bewaard. Onze familie maakt al ruim 300 jaar kaas. Ik heb het vak van mijn ouders Martien en Betsy geleerd. Als we een mooi kaaswiel opensnijden en hij is precies zoals we willen, dan worden we daar gelukkig van.

Over 5 jaar: Hopelijk een nieuwe winkel en een ontvangstruimte waar we iedereen ons mooie vak kunnen laten zien. En we zijn bezig met de ontwikkeling van een nieuw kaasje...


Bedrijf: Kaasboerderij Booij, Streefkerk
Web: www.kaasboerderijbooij.nl
Volg: Twitter


KOEKENBAKKER DENNIS VAN RIJEN

Bouwjaar: 1973

Studeerde: Hoge Hotelschool Maastricht

Werd koekjesbakker omdat: het een fijne ervaring is als je producten verkoopt die je zelf hebt gemaakt. Helemaal als het ook nog eens een product is waar je mensen mee kunt raken. Ik geloof dat je meer geniet van koekjes als je weet hoe ze gemaakt worden, door wie, met wat en waar.

Fulltime/parttime: full time

Mijn missie: koekjes verdienen aandacht en hoogwaardige natuurlijke ingrediënten van verantwoorde bodem. Nog niet zo lang geleden was het heel normaal dat je zelf koekjes bakte. Nu weten de meeste mensen niet meer hoe leuk het is, hoe je het doet en met welke ingrediënten. We komen verder van ons eten af te staan en zijn we vergeten wat echt lekker is. Om dat te kenteren, daar wil ik mijn bijdrage aan leveren.



KOEKENBAKKER DENNIS VAN RIJEN

Wat maakt jouw product bijzonder? Niets is zo lekker als de geur en smaak van zelfgebakken koekjes. Het zou dan ook raar zijn als ik alleen maar mijn eigen koekjes zou promoten. Zelf bakken is altijd het lekkerst. Ik help mensen graag door de beste (eerlijke) ingrediënten in de juiste koekjesmix te leveren zodat je alleen nog het leuke werk hoeft te doen. Samen, gezellig koekjes bakken met het gemak van nu. En als je daar een keertje geen zin in hebt, dan maak ik ze graag voor je.

Over 5 jaar wil ik:
Ik droom ervan dat veel mensen met wat hulp van Dapeppa weer begonnen zijn met het bakken van koekjes thuis.


Bedrijf: DaPeppa koekjes, Amsterdam
Web: www.dapeppa.nl
Volg: Twitter en facebook


KOFFIEBRANDER/BARISTA ROB BERGHMANS

Bouwjaar: 1968

Leerde voor: informaticus

Werd koffiebrander omdat: ik dacht dat ik dat beter kon dan de man die voor ons de koffie brandde.

Fulltime/parttime: double full time

Jouw missie: koffieniveau en beleving grondig te veranderen (lees 'verbeteren')

Wat maakt jouw product bijzonder? Caffenation is bijzonder omdat we baristas zijn die een eerste schakel in de keten in eigen handen hebben genomen. Onze kennis over het brouwen van de koffie helpt ons om betere branders te zijn. Caffenation staat ook voor avontuur, pushing the limits, fun en een lifestyle.

Over 5 jaar: zijn we over heel Europa te vinden.


Bedrijf: Caffènation – specialty coffee roasters, Antwerpen
Web: www.caffenation.be
Volg: Twitter

VISROKER SIEGFRIED SCHÖN

Bouwjaar: 1979

Leerde voor: Zelfstandig werkend kok

Ging visroken omdat: Mijn interesse ontstond door het sportvissen waarbij ik mijn vangst kleinschalig rookte. Na mijn studie ging ik als kok werken, waarbij ik ook professioneel vis ging verwerken en roken. Ik raakte gefascineerd door het proces, wilde het steeds verder perfectioneren en ben mij hier steeds verder in gaan verdiepen. Uiteindelijk heb ik mijn functie als kok neergelegd en ben ik mijn eigen visrokerij gestart.

Mijn missie: De vakhandel voorzien van uitmuntende gerookte visproducten.

Wat maakt jouw product bijzonder? Wij hebben alles zelf ontwikkeld. Bij ons komt de kennis niet uit ervaring die van generatie op generatie worden doorgegeven maar uit mijn praktijkkennis in de keuken aangevuld met talloze experimenten. Dat resulteert in unieke kruidenmelanges en rookprocedures en visproducten van een bijzondere kwaliteit.

Over 5 jaar? Zijn we ongedwongen gegroeid tot een mooi volwassen bedrijf dat nog steeds de kwaliteit van vandaag levert.


Bedrijf: Het vishuis, Meer (België)
Web: www.hetvishuis.be

WORSTMAKERS
SAMUEL LEVIE, JIRI BRANDT en GEERT VAN WERSCH

Bouwjaar: Samuel 1983, Jiri 1985, Geert 1984, Bedrijf 2011

Studeerden: Samuel is politicoloog, Geert studeerde sociologie maar bedacht dat koken leuker was en deed de koksopleiding, Jiri: koksopleiding en wereldreis.

Werden worstmakers omdat: we van mooi eten houden en waarde willen toevoegen aan in Nederland goed gehouden varkensvlees

Fulltime/parttime: We wisselen het allemaal een beetje af. Jiri is het meest fulltime, Samuel en Geert hebben daarnaast een ander bedrijfje theGreenPeas.nl.

Onze missie: mensen laten zien wat de waarde van mooi eten is en natuurlijk de lekkerste worst maken!


WORSTMAKERS
SAMUEL LEVIE, JIRI BRANDT en GEERT VAN WERSCH

Wat maakt jullie product bijzonder? We doen alles met aandacht. Dit betekent dat we nauw samenwerken met de boeren die de varkens vel aandacht en ruimte geven. We de specerijen altijd vlak voordat we worst maken roosteren en vers mengen. We onze worst de tijd geven om zich te ontwikkelen tot de lekkerste worsten.

Over 5 jaar: Hoeft Nederland geen Italiaanse worst gemaakt van Nederlands bio-industrie varken te importeren!


Bedrijf: Brandt & Levie worstmakers, Baambrugge
Web: www.brandtenlevie.nl
Volg: Twitter - worstmakers - samuellevie en facebook


AMBACHT MAAKT GELUKKIG

ekst: Moniek de Jongh |

Foto's: BrandtenLevie

Foto's: Brouwerij De Fontein

Foto's: Peter Staes, m.m.v. Culinaire Saisonnier

Foto's: Bart Althuizen

Foto's: Yasmijn Tan

Foto's: Hugo Potharst

Foto's: Het Vishuis

Foto's: BrandtenLevie

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.brouwerijdefontein.nl

http://twitter.com/#!/brouwvrouw

http://www.facebook.com/pages/Brouwerij-De-Fontein/132560383487544

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.lareine.eu

http://www.kaasboerderijbooij.nl/

http://twitter.com/#!/JeroenVorstman

http://www.facebook.com/people/Jeroen-Vorstman/100001566564548

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.kaasboerderijbooij.nl/

http://twitter.com/#!/marijkebooij

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.dapeppa.nl/

http://twitter.com/#!/dapeppa

www.facebook.com/dapeppa

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.caffenation.be/

http://twitter.com/#!/search/%23caffenation

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.hetvishuis.be

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=www.brandtenlevie.nl

http://twitter.com/#!/worstmakers

http://twitter.com/#!/samuellevie

http://www.facebook.com/pages/Brandt-Levie-worstmakers/143019652428159

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodinspiration.nl/page/previous-editions/6

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl/

http://clk.tradedoubler.com/click?p=24371&a=2056858&url=http%3A%2F%2Fitunes.apple.com%2Fnl%2Falbum%2Fkonk-special-edition%2Fid275957410%3Fuo%3D4%26partnerId%3D2003

http://clk.tradedoubler.com/click?p=24371&a=2056858&url=http%3A%2F%2Fitunes.apple.com%2Fnl%2Falbum%2Fi-wanne-be-like-you%2Fid99873126%3Fi%3D99873098%26uo%3D4%26partnerId%3D2003

Inspirational Aviko-2

Old school conserveren

Technology by MagStream Real Time Publishing