Food Inspiration 56: Best of

Magazine cover

Parels in de Zorg

Volgens Gerard van Grinsven – CEO van het Henry Ford West Bloomfield Hospital in de VS – is er geen verschil tussen een hotel en een ziekenhuis. In beide draait het om gasten. Gasten die bij je komen overnachten, lekker willen eten, zich welkom willen voelen en worldclass service wensen. Oja, één verschilletje: in een ziekenhuis moet daarbij top medische zorg worden geboden. De Maastrichtse ‘hotello’ van Grinsven wil met zijn visie de ziekenhuiswereld opschudden. Van focus op ziekte & narigheid naar een sfeervol CommunityCenter for well-being.

Als CEO is van Grinsven verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken in één van de meest gastvrije ziekenhuizen in de VS. Daarvoor maakt hij internationaal carrière als hotelier. Het Henry Ford West Bloomfield Hospital zet een nieuwe standaard neer door de beste klinische zorg te combineren met een geweldig goede service en een accent op wellness. Een ziekenhuis als middelpunt in de samenleving, waar het verblijf medisch en qua beleving top is.

Henry Ford West Bloomfield
Het Henry Ford West Bloomfield Hospital lijkt in niets op het traditionele beeld van een ziekenhuis. Een greep uit de uitgesproken services die je hier treft:
De keuken is 24/7 geopend (inclusief roomservice) en er wordt gekookt met dagverse en biologisch geteelde producten.

Het ziekenhuis heeft een uitgebreide lunch- en dinerkaart; die dagelijks 250 mensen van buiten naar het restaurant trekt. Trouwen in het ziekenhuis? In 2011 vond de eerste bruiloft plaats en voor komend jaar staan er meer op de planning.In het speciale kooktheater leer je gezond te koken of rekening te houden met beperkingen door ziektes zoals diabetes of kanker. Hier kunnen zowel belangstellenden als patiënten terecht. Het Culinary Institute for Healthcare leidt ook chefkoks uit andere ziekenhuizen op om gezond en vers te koken. Wekelijks is er een boerenmarkt met biologisch geteelde groenten. Er is een eigen tuinbouwkas met educatietuin.Het ziekenhuis kent uitsluitend eenpersoonskamers. Privacy staat hoog in het vaandel. De kamers zijn comfortabel en stijlvol ingericht en van alle luxe voorzien waaronder gratis WiFi.

Er komt een volledig wellness instituut, heel Amerikaans compleet met sauna´s, overdekt zwembad en massages. Vanwege de helende kracht die van muziek uitgaat, worden er klassieke concerten gegeven.Een leenhond staat ter beschikking voor wie daar behoefte aan heeft.
NIET OVER ÉÉN NACHT IJS
“Taking health and healing beyond the boundaries of imagination”

Om achter de wensen en behoeften van zijn potentiële klanten te komen, ging Gerard gedurende een halfjaar, 5 dagen per week, iedere dag bij een ander gezin in de buurt van zijn ziekenhuis op visite. Hij ging bij ze eten, op de koffie, of gewoon even een praatje maken. Zo wist hij te achterhalen wat deze mensen – zijn doelgroep – bezig houdt. Resultaat: een ziekenhuis dat met recht midden in de samenleving staat.

Aan de ontwikkeling van zijn gastvrijheidsconcept ging verder heel wat strategisch denkwerk vooraf. Met zijn aanpak begeeft van Grinsven zich in een blauwe oceaan. Zijn uitgangspunt is even simpel als briljant: ontwikkel een concept dat naast sublieme medische zorg (red ocean) ook sublieme service en gastvrijheid biedt (blue ocean). Sceptici vragen zich hardop af hoe het mogelijk is een dergelijk concept rendabel te maken. Maar met alle faciliteiten en services die het ziekenhuis aanbiedt, is het een trekpleister geworden voor de omgeving en boort daarmee nieuwe inkomstenbronnen aan waardoor het financieel resultaat gezond is.

lees hier een eerder artikel over
the Blue Ocean Strategy

Van Grinsven heeft bij het vormgeven van zijn ziekenhuisconcept de wensen van de vrouw centraal gesteld. Veel inspiratie haalde hij daarbij uit het boek The Power of the Purse van Fara Warner. Hierin stelt de auteur dat organisaties die vrouwen als basis voor de bedrijfsstrategie stellen, meer kans hebben op succes. In het ziekenhuis is veel aandacht voor de fysieke en mentale gezondheid van de vrouw en kan er worden gekookt, gefitnest, gewinkeld, gegeten en ontspannen.

Eerdere parels in de zorg:
Zorgchef van Restaurant De Parel inspireertRoomservice in Deventer ZiekenhuisOngewoon goed bij ’s-Heerenloo

Parels in de zorg:
Not your usual hospital

bekijk het hele magazine

Verder lezen?
Bestel The Power of The Purse van Fara Warner of het boek over The Blue Ocean Strategy bij Bol.com

TEKST: SUSAN KOENDERS

@SUSANKOENDERS

VIDEO: LUKAS VLAAR

@LUKASVLAAR

FOTO'S: HENRY FORD BLOOMFIELD HOSPITAL

http://foodinspiration29.shootmyfood.net/#/5/Blue-Ocean-Strategy

http://foodinspiration16.shootmyfood.net/#/6/Zorgchef-Inspireert

foodinspiration16.shootmyfood.net/#/5/Roomservice-DZ

foodinspiration26.shootmyfood.net/#/10/Ongewoon-Goed

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://foodinspiration43.shootmyfood.net

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://foodinspiration44.shootmyfood.net

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://foodinspiration43.shootmyfood.net

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodinspiration.nl/page/previous-editions/6

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl/

http://foodinspiration44.shootmyfood.net

http://partnerprogramma.bol.com/click/click?p=1&t=url&s=4592&url=http%3A//www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/blue-ocean-strategy/1001004002371637/index.html&f=TXL&name=Blue%20Ocean%20Strategy

http://partnerprogramma.bol.com/click/click?p=1&t=url&s=9504&url=http%3A//www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/the-power-of-the-purse/1001004010651218/index.html&f=TXL&name=PowerOfThePurse

http://partnerprogramma.bol.com/click/click?p=1&t=url&s=9504&url=http%3A//www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/the-power-of-the-purse/1001004010651218/index.html&f=TXL&name=PowerOfThePurse

http://partnerprogramma.bol.com/click/click?p=1&t=url&s=4592&url=http%3A//www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/blue-ocean-strategy/1001004002371637/index.html&f=TXL&name=Blue%20Ocean%20Strategy

http://twitter.com/SusanKoenders

http://twitter.com/SusanKoenders

http://twitter.com/lukasvlaar

http://twitter.com/SusanKoenders

http://twitter.com/SusanKoenders

Upcoming trends 2011-2020

Vernieuwende soepconcepten

Technology by MagStream Real Time Publishing