New Marketing
Tekst: Lisanne Mathijssen
Er zijn weinig velden die sinds de komst van het internet en social media zo zijn veranderd als de marketing. Nieuwe manieren van communiceren brengen immers nieuwe marketingmethoden met zich mee. Centraal daarbij staat ‘storytelling’; in plaats van het product staat het ‘verhaal’ van een bedrijf centraal. Weet je de consument met je verhaal te boeien, dan zal hij ook je product willen kopen, zo gaat de gedachte.
Om jullie bij te spijkeren op het gebied van nieuwe marketing hebben we een aantal inspirerende praatjes en de grappigste best practices geselecteerd. Laat je motiveren door deze online storytellers en vertel voortaan op een nieuwe manier jouw verhaal.
Simon Sinek
How great leaders inspire action!
Seth Godin
Signage is vaak kapot
Howard Mozkowitz
Howard Mozkowitz bracht een revolutie in onderzoeken naar voedsel. Over het percentage aspartaam in Pepsi, perfecte augurken en een nieuwe spaghettisaus
‘Je moet niet zoeken naar de perfecte Pepsi, je moet zoeken naar de perfecte Pepsi’s.’
Jos Burgers
Marketinggoeroe Jos Burgers weet wel hoe
hij zijn potentiële klanten overtuigt
Chipotle
Chipotle (Amerikaanse taco’s en burrito’s) wil ‘back to the start’. Zij vertellen hun klanten ‘to cultivate the world’. Wie het originele filmpje niet kent, bekijk onze uitsmijter. Dit is hoeveel impact hun campagne heeft gemaakt
Kodak
De helft van Kodaks producten bestond twee jaar geleden niet. De marketingmanager van Kodak vertelt over de transformatie die zij moesten ondergaan door de opkomst van digitale fotografie.
‘We have a person in our company only in charge of contests?! I want that freaking job!’
Jason Fried
Marketing is sharing, zegt Jason Fried: ‘What is in the business world that prevents the business world from acting more like chefs?’
Lay's
‘Bij ons bepaalt de klant hoe onze chips smaakt’
Twix
‘Bij een pauze hoort een Twix.’
Axe
‘Alleen met onze deo kun je vrouwen verleiden.’
Coca Cola
‘Coca Cola maakt niet alleen cola,
maar ook geluk.'
Nike
‘Greatness is for all of us,
maar vooral voor mensen die Nike dragen.’
Tipp ex
Voor de volledige Tipp-ex-grap,
bekijk dit filmpje op YouTube
Nikon
‘Mensen kopen geen Nikon, mensen zijn Nikon.’
Victory, love and cookies
‘Er is geen beter uiting van liefde
dan onze koekjes.’
Tomorrowland
De ‘aftermovie’: Tomorrowland creëert ook na afloop van het festival een ‘wij-gevoel’ door een terugblikfilm te maken.
Volkwagen
De superbowl-reclames in Amerika kunnen niet meer zonder storytelling. Het gaat hier vaak niet om een moraal of boodschap van een merk, maar om de competitie om het grappigste, ontroerendste of spannendste verhaal.
De absolute winnaar van dit jaar: Volkswagen.
Facebook
'Facebook is iets dat standaard bij je leven hoort, net zo gewoon als een stoel.
Het is dus onmisbaar.'