Food Inspiration 59: Storyselling

Magazine cover

Efteling

...een pretpark dat besloot het imago van friet en frikadellen te doorbreken. In 2010 besloot de Efteling dat het hoog tijd werd om de beeldvorming van eten en drinken in het pretpark aanzienlijk te veranderen.

De nieuwe aanpak blijkt twee jaar later een groot succes: de gemiddelde besteding schoot in 2011 met 17% omhoog en bezoekers zijn razend enthousiast over de nieuwste concepten Raveleijn en Polles Keuken. Coen Schelfhorst, adjunct-directeur horeca, geeft een blik in de keuken van een Nederlands icoon.

Achter de invoering van nieuwe concepten gaat bij de Efteling een weldoordacht plan schuil. Schelfhorst licht toe.

BLOCK PARTY - SIGNS

BELEVING
Eten en drinken zijn met een jaaromzet van 40 miljoen euro een groot onderdeel van de feeërieke sprookjeswereld van de Efteling. In de vernieuwde visie op eten en drinken is er veel aandacht voor tot in de details uitgewerkte concepten. Schelfhorst: “De nieuwste concepten richten zich op een multi-sensorische totaalbeleving die gastenverwachtingen overtreft. Ons grote succes Polles Keuken gaat bijvoorbeeld veel verder dan een standaard pannenkoekenrestaurant. Het verkooprecord staat nu op 1.500 pannenkoeken op één dag.”

POLLES KEUKEN
Het verhaal van Polle, de keukenhulp van de koning van Hartenhof, wordt tot in het kleinste detail doorgetrokken: bediening loopt in kokstenue om de gast het gevoel te geven dat ze in de keuken zitten, het pannenkoekenfornuis is gethematiseerd en overal is geluid en beweging. Verstopt aan de zijkant van de bar tref je een klein kraantje waar ‘toverwater’ uitkomt. Door een glas met water te vullen verandert het glas van kleur, wat veel indruk maakt op jonge kinderen. Een leuk detail is dat de Efteling voor de aankleding een oproep in lokale kranten plaatste waarin mensen werden gevraagd hun oude en gebruikte pollepels in te sturen. “Daarmee creëer je een hoop aandeelhouders van het concept,” aldus Schelfhorst.

SUCCESFACTOREN
Het recente succes zit volgens Schelfhorst in het vasthouden aan de roadmap, de kracht van het conceptueel denken, het durven nemen van keuzes en het laag in de organisatie aanwakkeren van ondernemerschap. “We meten veel, zoals aantallen en gemiddelde bestedingen per dag en zelfs per uur. Met deze kennis kunnen onze teams zelfstandig aan de slag. Zo bepalen ze zelf waar ze die dag op welke tijd de foodtrucks willen opstellen om het beste resultaat te halen.” De foodtrucks zijn de nieuwste uitbreiding van de Efteling en worden met name ingezet bij de watershow Aquanura. Hier was behoefte aan meer capaciteit in het aanbod van eten, maar met behoud van flexibiliteit. De mobiele concepten voorkomen dat er outlets op verkeerde plekken gebouwd worden wat bijdraagt aan een beter rendement.

DOORDACHT
Achter de invoering van nieuwe concepten gaat bij de Efteling een weldoordacht plan schuil. Schelfhorst licht toe: “Voor het eten en drinken binnen de Efteling hebben we een mastervisie opgesteld voor de periode 2010-2015. Daarvoor is de bestaande horeca ingedeeld in vier segmenten :

Smartconcept:
snelle service, weinig interactie met gast, eenvoudig product;
Ondersteunende horeca:
vervult functionele behoefte en past bij omliggende omgeving;
Toevoeging aan omgeving:
assortiment en uitstraling versterken conceptueel de omgeving;
Inspirerend concept:
multi-sensorisch design, full service, veel gastinteractie,
concept dat verwachting overtreft;

De segmenten één en twee brengen het meeste rendement, maar drie en vier laten gasten zien dat je meer kunt bieden dan friet en frikadellen en dragen bij aan de beleving van het pretpark.” Daarom is een roadmap uitgestippeld waarbij de segmenten drie en vier in 2015 sterker vertegenwoordigd moeten zijn.

Tekst & foto’s: Jord Althuizen

http://clk.tradedoubler.com/click?p=24371&a=2056858&url=http%3A%2F%2Fitunes.apple.com%2Fnl%2Falbum%2Fsigns%2Fid327900693%3Fi%3D327901102%26uo%3D4%26partnerId%3D2003

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl/

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodinspiration.nl/page/previous-editions/6

https://twitter.com/TLTLittleThings

Inspirational Nescafe

Zappos

Technology by MagStream Real Time Publishing