Food Inspiration 59: Storyselling

Magazine cover

Londen

Marketing is in the name

Nog steeds worden in de altijd trendy Engelse hoofdstad continu nieuwe restaurants geopend. Hoe maak je in economisch moeilijke tijden iets nieuws tot een succes? Welnu, door een sterke merknaam op te bouwen. Bekende Engelse chef-koks gebruiken hun naam als zo’n sterk merk, maar omhelzen ook nieuwe marketingmethodes. En het bizarre is, het lijkt of zij juist géén marketing toepassen.

Tekst: Denise Kortlever | Fotografie: Patricia Niven en Mikkel Vang

Bread Street Kitchen
Gordon Ramsey’s nieuwste succesnummer is restaurant Bread Street Kitchen, dat eind 2011 in Oost-Londen geopend werd. Het enorme pakhuisachtige pand bestaat uit verschillende verdiepingen, met onder meer een raw bar (waar de nadruk op het delen van kleine gerechtjes ligt), een houtoven en een grote open keuken.

Ramsey zegt te zijn geïnspireerd door zijn vakanties in Amerika, waar hij ontdekte dat brasseries zowel stijlvol als urban kunnen zijn. Bread Street Kitchen is de hele dag open, want hun motto is: op elk moment van de dag geweldig eten in een ontspannen sfeer bieden. Op het menu vind je een mengeling aan wereldkeukens: van een Engels ontbijt tot Peruviaanse ceviche en van Amerikaanse ribburgers tot echt Italiaans comfort food zoals meatballs en romige burrata.

St. John Hotel Restaurant
Fergus Henderson snapt wel hoe je aandacht voor je merk krijgt: schrijf een boek. Hij is vooral bekend van het boek Nose to Tail Eating. Zijn St. John Bar & Restaurant zit sinds 1994 elke avond vol met culinaire vleesliefhebbers. Het concept is inmiddels uitgebreid met café St. John Bread&Wine, de St. John Bakery, een eigen wijnlabel en sinds 2011 ook het St. John Hotel met bijbehorend restaurant in het theaterdistrict van Londen.

Het nieuwste restaurant heeft een typische St. John-uitstraling: no-nonsense, met eenvoudige houten stoelen, witgestuukte wanden en witte tafelkleden. Op het dagelijks wisselende menu staan de nowaste-gerechten die we van Fergus kennen, zoals varkensschouder (om te delen met de hele tafel), slakken met bacon en in rundervet gebakken friet. In de open keuken wordt de hele dag gekookt, want het restaurant is open van de vroege ochtend tot ver na middernacht en zit eigenlijk altijd vol.

De chef als merk

Granger & Co
De goedlachse chef Bill Granger opende al succesvolle restaurants in Australië en Japan en hij heeft sinds vorig jaar zijn eerste zaak in Engeland. Granger& Co, dat zeven dagen per week de hele dag open is, voelt als een grote, lichte eetkamer waar je graag wil aanschuiven. De gerechten hebben veel Australische en Aziatische invloeden en zijn kenmerkend voor de kookstijl van Granger. Sommige recepten komen zelfs regelrecht uit zijn kookboeken. Ze serveren er bijvoorbeeld luchtige ricotta-hotcakes met banaan als ontbijt, parmezaankip met citroen en een pavlova met bosvruchten en yoghurtroom.

Bij Granger&Co lijkt hetzelfde te gelden als voor popsterren: hoe onbereikbaarder, hoe spannender. Reserveren kan niet bij dit restaurant, maar juist dat maakt deze zaak alleen maar populairder: dagelijks wacht een lange rij gasten geduldig op Bill’s befaamde Sydney-classics.

Corner Room
Nuno Mendes is de chef achter het vorig jaar geopende en al veelgeprezen restaurant Corner Room in het Town Hall Hotel in Londen. Mendes noemt zijn nieuwste zaak een gastro-bistro, waar hij in een casual sfeer eten van heel hoge kwaliteit met relatief lage prijzen biedt. Het kleine menu wisselt vaak, maar staat altijd vol met gerechten die zijn bedoeld om met elkaar te delen. Zo serveren ze er lam met macadamiakorst en miso, of bosbessen met geitenkaaskaramel en brioche.

Ook voor een tafel bij deze hotspot moet je in de rij staan, want de Corner Room accepteert geen reserveringen. Deze zaak gaat nog verder in het underground-gevoel waar de Londenaren zo dol op zijn: ze hebben zelfs geen e-mailadres, website of telefoonnummer. Deze anti-marketing maakt Corner Room zo spannend dat het juist weer heel goede pr is.

Anti-marketing als goede pr

FOSTER THE PEOPLE - HOUDINI

Bestel cityguide
LONDEN

Denise Kortlever is een multitalent. Ze werkt als redacteur en presentatrice voor Emma TV en schrijft teksten voor websites van (veelal creatieve) bedrijven. Ook is ze restaurantspotter voor Specialbite. Ze reist graag, is dol op het spotten van bijzondere (eet)adressen en valt - naar eigen zeggen - anderen graag lastig met culinair advies en favoriete recepten. In Londen ging ze voor ons op zoek naar betaalbare Britse Gastro-pubs. Hier kun je goed recessieproef eten.

tlt-thelittlethings.com

i

https://twitter.com/TLTLittleThings

http://clk.tradedoubler.com/click?p=24371&a=2056858&url=http%3A%2F%2Fitunes.apple.com%2Fnl%2Falbum%2Fhoudini%2Fid441896803%3Fi%3D441896817%26uo%3D4%26partnerId%3D2003

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl/

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodinspiration.nl/page/previous-editions/6

http://webshop.foodinspiration.nl/index.php?route=product/product&path=60&product_id=82

http://webshop.foodinspiration.nl/index.php?route=product/product&path=60&product_id=82

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://tlt-thelittlethings.com/

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://tlt-thelittlethings.com/

Het Nieuwe Gilde

MarketingTips

Technology by MagStream Real Time Publishing