Food Inspiration Motivatie

Magazine cover

Coverstory: Motivatie

MOTIVATIE:
COMPLIMENTEN BETER DAN CENTEN

Goed gemotiveerde werknemers zijn een kostbaar bezit. Wij gingen de straat op en vroegen leidinggevenden en werknemers van enkele horecazaken in Arnhem naar wat hen motiveert. En uit de reacties blijkt dat daar niet eens zo gek veel voor nodig is; een goede sfeer en het uiten van je (oprechte) waardering doet wonderen!

Klik op de knoppen onderaan voor meer...

gratis
aanmelden

tell a
foodfriend

eerdere
edities

MOTIVEREN
HOE WERKT DAT?

MOTIVEREN
HOE DOE JE DAT?

OPTIMALE
COACHING

MOTIVATIE: HOE WERKT DAT?

Motivatie is een gedrevenheid om energie te investeren in een actie waarvan je denkt dat hij de vervulling van je eigen behoefte dichterbij brengt.

Motivatie & Behoefte
Motivatie ontstaat tijdens een proces dat voor iedereen verloopt in gelijke stappen. Het maakt niet uit of je kijkt naar de motivatie om een kop koffie te zetten of de motivatie om een nieuwe baan te zoeken. Dat mensen in actie komen, begint altijd met een behoefte.

Of iemand gemotiveerd bezig is met een taak, kun je meestal aan de buitenkant al zien. Het herkennen van motivatieproblemen is niet het moeilijkste, maar het waarom en het vinden van de oplossing des te meer.






Waaraan herken je een gemotiveerde medewerker?
straalt energie en tegelijk ontspanning uit, komt met ideeën en creatieve oplossingen; zoekt zelf naar middelen om zijn taak uit te voeren, staat open in discussies; werkt doelgericht en geconcentreerd; is weinig ziek, produceert meer dan gemiddeld en doet dat op tijd; inspireert collega's en heeft aandacht voor hen.
Waaraan herken je een medewerker met motivatieproblemen?
straalt lusteloosheid uit of maakt juist een gespannen indruk, gaat veel in discussie op een negatieve manier; twijfelt openlijk aan de zin van zijn werk en dat van collega's, uit veel kritiek zonder met alternatieven te komen, is veel afwezig;klaagt over de onmogelijkheid van zijn taak, is veel afgeleid; krijgt weinig 'af' en begint vaak opnieuw, maakt soms met opzet fouten; neemt geen verantwoordelijkheid.

...

MOTIVEREN: HOE DOE JE DAT?
HET BELANG VAN EEN COACH

Een oud Chinees spreekwoord luidt:

"Als iemand honger heeft, geef hem geen vis,
maar geef hem een hengel en leer hem vissen".

In het model van de Service Profit Chain wordt het belang van motivatie visueel gemaakt: de redenering is dat klanttevredenheid leidt tot omzetstijging en gunstige bedrijfsresultaten. Dat betekent ruimte voor investeringen in personeel hetgeen de tevredenheid en de motivatie doen toenemen. Een hogere motivatie van medewerkers leidt vervolgens tot hogere productiviteit en een lager verloop, wat weer een hogere kwaliteit van diensten tot gevolg heeft, wat tenslotte weer aanleiding geeft tot hogere klanttevredenheid. En daarmee is de cirkel rond.

Gemotiveerde medewerkers zullen bereid zijn harder voor je te werken. Daarom wil je grip op de motivatie van je medewerkers en deze structureel verbeteren. Een manier om de motivatie te verhogen, is door ‘coachend’ leiding te geven.

Doel van coachen
Aangezien je medewerkers niet kunt dwingen om gemotiveerd te zijn, zullen zij zichzelf moeten motiveren. In een organisatie kunnen wel de randvoorwaarden worden gecreëerd waarbinnen een optimaal klimaat voor motivatie ontstaat. Coachen is ‘het leren bevorderen’. Niet door jouw kennis over te dragen, maar door het leerproces van de gecoachte te stimuleren en te laten ontstaan.

Motivatie van werknemers hangt sterk samen met:
De mogelijkheid tot verantwoordelijkheid en vrijheid om te kunnen zien;De mogelijkheid om ‘zelf’ respect te krijgen en een eigen identiteit op te bouwen;De mogelijkheid om het gevoel te ervaren dat je daadwerkelijk een bijdrage hebt geleverd.
De eigenschappen van een goede coach:
- Open, belangstellend; - Zelfbewust;
- Opmerkzaam, aandachtig; - Stimulerend;
- Geduldig; - Objectief;
- Respectvol.


of

Coachingsangsten en manieren om ze te omzeilen
Er zijn altijd redenen om niet aan coachen te beginnen…

Typische excuses om De echte reden is Mogelijke manier om het
niet te coachen: waarschijnlijk: coachen weer op te pakken:

1. “Onvoldoende tijd ‘Ik wil alles volledig Spreek nauwkeurig af waar
voor coachen.” onder controle hebben.’ en op welke manier de
coaching zal plaatsvinden.

2. “Leidt toch niet tot ‘Ik ben bang dat Vraag de gecoachte persoon
gewenste reactie.” ik het niet goed doe.’ of deze behoefte heeft aan
feedback en coaching.

3. “De opdracht zal er ‘Als ik er maar geen Ga na wat de vereisten zijn
niet onder lijden aandachtaan besteed, voor werkelijk leiderschap, en
wanneer ik niet verdwijnt hetprobleem of u daar aan voldoet.
aan coaching doe.” misschien vanzelf.’

4. “Misschien dat ik ‘Ze zullen me misschien Begin met een ‘veilige persoon’
hen kwets.” niet meer aardig vinden.’ iemand met wie u goed kunt opschieten, of iemand die goed is maar fantastisch kan worden.

OPTIMALE COACHING

Een team bestaat vaak uit een gemeleerd gezelschap: leerlingen die het vak net leren kennen, vaste krachten met jarenlange ervaring en studenten die met hun bijbaantje wat extra geld willen verdienen.

Het maakt nogal een verschil hoe je een student die na een half jaar weer bij je weg is of een eagere leerlingkok het beste kunt coachen. Het heeft te maken met:
Deskundigheid heeft te maken met ervaring, opleiding, begrip en rolopvatting.Motivatie heeft te maken met de wil om te presteren, bonussen, zekerheid en vertrouwen.
Bepaal per persoon de juiste stijl van coachen of managen, waarbij het doel is om iedereen in het team - ook in het belang van het bedrijf - optimaal te laten presteren.
Dus begeleid de leerlingkok, delegeer aan de (assistent) bedrijfsleider en geef leiding aan ongemotiveerde studenten.


Leiding geven (weinig deskundig, zwak gemotiveerd)

- Werk eerst aan de motivatie
Geef een duidelijk briefingKijk waar men voor gemotiveerd isOntwikkel een visie van toekomstige prestaties- Werk daarna aan de deskundigheid
Structureer taken om ‘snelle overwinningen’ te kunnen behalenCoach en train- Houd de motivatie op peil
Geef regelmatig feedbackGeef complimenten en moedig aan- Maar blijf altijd supervisie geven en duidelijke regels en deadlines stellen






f

Begeleiden (weinig deskundig, sterk gemotiveerd)

- Investeer in het begin veel tijd
Coach en trainBeantwoord vragen / leg uit- Creëer een ‘risicovrije omgeving’ waar fouten gemaakt kunnen worden om van te leren
- Verminder de supervisie naarmate er vooruitgang wordt geboekt


Aansporen (zeer deskundig, zwak gemotiveerd)

- Probeer de oorzaak te vinden voor de zwakke motivatie
bijvoorbeeld verkeerde taak of managementstijl, of persoonlijke factoren- Motiveer
- Houd in de gaten, geef feedback






f

Delegeren (zeer deskundig, sterk gemotiveerd)

- Geef de ruimte om het werk te kunnen doen
Bepaal het doel, maar geef niet aan hoe dit bereikt moet wordenGeef complimenten. Niet negeren- Moedig de gecoachte persoon aan om zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen
Betrek haar/hem bij de besluitvormingGebruik: “Zeg eens wat jij ervan denkt.”- Neem gepaste risico’s
Geef meer veeleisende takenGeef niet te veel leiding



TEKST: MONIEK DE JONGH VIDEO: RICHARD VIERBERGEN

IN SAMENWERKING MET:

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl/

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodinspiration.nl/page/previous-editions/6

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodstep.com

Princi

Coverstory: Motivatie

Technology by MagStream Real Time Publishing