Coverstory Thee Concepten
eerdere
edities
tell a
foodfriend
INTRO
In steeds meer horeca- en cateringbedrijven wordt goede thee geserveerd. Het traditionele theezakje zien we steeds minder. Achter thee schuilt een wereld met een rijkdom aan smaken en verhalen, zoals we ook bij wijn zien. Thee met verse ingrediënten zoals munt of kaneel, vernieuwing in presentatie zoals pyramids, aandacht voor herkomst, teelwijzen en oogstmomenten.
Met deze ontwikkeling zien we ook de eerste theeconcepten op de markt verschijnen. Twee pioniers stellen we hier aan je voor; de Teabar in Amsterdam en Argo Tea in Chicago. Klik rechtsonder op deze pagina op de knoppen voor meer informatie.
Ook hebben we enkele cijfers en statistieken op een rijtje gezet, en wat blijkt: de Nederlanders zijn nog grotere theedrinkers dan de Engelsen.
TEKST: LUKAS VLAAR
Argo Tea Chicago
Wat Starbucks is voor koffie, wil Argo Tea zijn voor thee. Sinds de opening in 2003 van de eerste vestiging in Chicago, is Argo Tea een begrip geworden. Op dit moment zijn er veertien outlets te vinden in Chicago. Argo wil klanten bereiken op plekken waar gewinkeld, gegeten, gewerkt en gereisd wordt. Dat doet ze door samenwerking aan te gaan met groothandels, foodservice- en retailoutlets.
Het aanbod van verschillende theesmaken is enorm. Met TeaPuccinno, Mate Late, Iced Green Tea Ginger Twist en zelfs een MojiTea is het assortiment van Argo Tea vernieuwend te noemen. In de eerste winkel op 16 West Randolph is zelfs een mini-theebrouwerij te vinden.
16 West Randolph, Chicago
www.argotea.com
Teabar Amsterdam
De eerste theebar in Nederland is gevestigd op de Haarlemmerdijk in Amsterdam. Teabar is een initiatief van de twee gedurfde onderneemsters Sara Verver en Fenje Bolt.
Klanten scheppen zelf hun thee uit de meer dan 60 verschillende soorten, of maken een eigen blend met advies van de verkoopsters. Het ruiken, voelen en proeven zorgt voor een unieke theebeleving. Op de bovenste verdieping kun je je eigen creatie proeven, vergezeld door een organic cookie, Belgische praline of een verse muffin.
Dit is de zoveelste leuke en originele zaak in deze straat. Neem eens voor om een bezoek te brengen aan de Haarlemmerdijk en Haarlemmerstraat; inspiratie in overvloed.
Haarlemmerdijk 71, Amsterdam
www.teabar.nl
THEE IN CIJFERS
Horecazaken weten steeds beter waarde toe te voegen aan het product thee. De theeconcepten in dit magazine zijn daar een mooi voorbeeld van. Door het vergroten van de variatie, het werken met pure producten en het aandacht te schenken aan de presentatie. Maar hoe zit het eigenlijk met de theeconsumptie in Nederland?
Theetrends:
- De Out of Home theemarkt groeit in de afgelopen jaren gestaag met zo’n 2% per jaar. Catering groeit relatief het hardst. Voor dit en komend jaar wordt een toenemende groei verwacht.
- Bijna alle horeca en catering bedrijven bieden thee aan via theezakjes. Losse thee, fresh leaves, automatenthee en theeconcentraat zijn alles bij elkaar goed voor zo’n 6% van de verkooppunten.
- Nederland loopt voorop in Europa als het gaat om theeconsumptie buitenshuis. Maar niet alleen het aantal theedrinkers is hoog, ook het aantal theeconsumpties ligt buitenshuis hoger dan in Engeland. Dus gemiddeld drinkt men ook nog meer koppen.
Klik boven de grafiek op de buttons om andere grafieken te tonen.
m.m.v. Foodstep, Monique van Rooijen & Jan Teunissen
http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.argotea.com
http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.teabar.nl